تشخیص سریع کرونا با تست بازدم بیمار

یک شرکت بریتانیایی ابزار مبتنی بر فناوری ‌نانو ساخته است که از روی بازدم بیمار می‌تواند آلودگی به ویروس کووید ۱۹ را شناسایی کند.

شرکت آنکون مدیکال (ANCON Medical) اعلام کرد که فناوری برای تشخیص ویروس کرونا در مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ارائه کرده است. این روش مبتنی بر فناوری نانو بوده و تست‌های آزمایشی روی آن در حال انجام است. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این تست‌ها، یک روش آزمایش سریع، دقیق، ایمن و غیرتهاجمی برای شناسایی ویروس کرونا به‌دست می‌آید.

آزمون‌های بالینی روی این فناوری در بیمارستان آشفورد سنت‌پیتر در حال انجام است. در این تحقیق از نمونه‌هایی مثبت و منفی تست کرونا استفاده شده تا این فناوری موردآزمایش قرار گیرد. در این فناوری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تعیین زیست‌شناساگرهای ویروس کرونا استفاده می‌شود.

این روش جدید در مدت زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نتیجه را ارائه می‌کند؛ بنابراین افرادی که به دلایل مختلف نظیر بازگشت به کشور از کشورهایی که در لیست قرنطینه قرار دارند، مجبور به انزوا نبوده مگر این که نتیجه تست آلودگی به ویروس کووید ۱۹ در آن‌ها مثبت باشد. محققان امیدوارند که این امر به کادر درمانی و افراد شاغل در بخش‌های مختلف بیمارستان کمک کند تا همچنان در خط مقدم درمان باقی مانده و به جلوگیری از شیوع کرونا کمک کنند.

در این سیستم نمونه‌های آزمایشی از بازدم بیمار جمع‌آوری می‌شود و سامانه انکون با الگوهای مواد مختلف موجود در این نمونه‌ها می‌تواند مقادیر بسیار کم زیست‌شناساگرهای کرونا را تشخیص دهد. نمونه‌ها بی‌درنگ و بدون نیاز به ارسال به آزمایشگاه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرند. این روش کاملا ایمن و غیرتهاجمی است.

استفان وینچستر، مشاور ویروس‌شناسی پزشکی می‌گوید: «با گسترش ویروس کرونا، بدیهی است که باید رهیافت‌های بلندمدت و پیشگیرانه ارائه شوند. این فناوری قادر است در کمتر از ۱۵ دقیقه نتیجه را ارائه کند.»

این روش درمانی می‌تواند به‌عنوان ابزار غربالگری استفاده شود که در واقع یک آزمون مقیاس‌پذیر است و امکان آزمایش طیف وسیعی از افراد را فراهم می‌کند که برای سنجش افراد در ورودیه مدارس یا فرودگاه‌ها به‌منظور تداوم امنیت عمومی قابل استفاده است.