زنجان: شش نانوداروی ایرانی در مسیر تجاری‌سازی

شرکت تریتا داروی هزاره سوم شش نانوداروی مختلف را توسعه داده و در حال حاضر این داروها در حال طی مراحل اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو هستند. مدیر تحقیق و توسعه این شرکت اعلام کرد که خط تولید ویژه‌ای برای تولید انبوه این داروها در زنجان در حال احداث است.

نانو سپورین، نانوگیلیناید، نانومایسین، نانو واستاتین، نانودیلول و نانوپروفن شش داروی شرکت تریتا داروی هزاره سوم هستند که توسط این شرکت توسعه یافته و در حال طی مراحل اخذ مجوز برای تولید انبوه هستند.

محمد نصیری، مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت می‌گوید: «کارخانه‌ای برای تولید محصولات دارویی مبتنی بر فناوری‌ نانو در زنجان در حال احداث است که قرار است این نانوداروها نیز در این کارخانه تولید شوند.»

دکتر نصیری درباره ویژگی این نوع داروهای نانویی نسبت به داروهای رایج می‌گوید: «هیچ دارویی کامل نیست و اثرات و عوارض جانبی دارد. استفاده از فناوری‌ نانو موجب می‌شود که عوارض دارو به حداقل رسیده و تکرارپذیری افزایش یابد.»

وی می‌افزاید: «با کاهش ابعاد ذرات سازنده دارو، مساحت سطحی دارو افزایش می‌یابد که این موضوع موجب افزایش سرعت حل شدن دارو و در ادامه باعث افزایش ذرات حل شده در محیط محلول می‌شود. از آنجایی که داروها در روده جذب می‌شوند، باید در محیط روده دارو به‌خوبی حل شود اما ۷۰ درصد داروهای موجود در بازار مشکل انحلال دارند. از این‌رو با کاهش ابعاد ذرات دارو، توان انحلال افزایش می‌یابد و این موضوع به جذب بهتر دارو در روده کمک شایانی می‌کند.»

مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت تریتا داروی هزاره سوم می‌گوید: «در بسیاری از داروها، زمان نقش مهمی دارد، برای مثال در داروی ضددرد ایبوپروفن ۲۰ دقیقه زمان نیاز است تا غلظت دارو در خون بیمار به حدی برسد که اثربخشی دارو اتفاق بیوفتد. با کاهش ابعاد دارو این زمان ممکن است به زیر ده دقیقه برسد.»

دکتر نصیری می‌افزاید: «در برخی داروها، به‌دلیل همین انحلال کم، تکرارپذیری نیز کم می‌شود به‌طوری‌که دارو از فردی به فرد دیگر ممکن است اثربخشی متفاوتی داشته باشد که با کاهش ابعاد ذرات دارو می‌توان انحلال را افزایش داد و در نتیجه تکرارپذیری نیز بهبود چشمگیری پیدا می‌کند.»

به اعتقاد وی استفاده از فناوری ‌نانو موجب می‌شود که میزان ماده دارویی موردنیاز برای ساخت دارو کم شده و در نتیجه عوارض دارو نیز به حداقل برسد.