تعاملی برای تولید یک میلیارد دوز نانوواکسن ضدکرونا

یکی از شرکت‌هایی که در حال سپری کردن آخرین مراحل توسعه نانوواکسن ضدکرونا است، به‌منظور اطمینان از تامین حجم بالای این واکسن در آینده نزدیک، قراردادی با موسسه سرم‌سازی هند امضا کرده تا در صورت تایید نهایی این واکسن احتمالی، این موسسه هندی یک میلیارد دوز نانوواکسن برای این شرکت تولید کند.

شرکت نوواواکس (Novavax) قراردادی با موسسه سرم‌سازی هند امضا کرد تا این موسسه یک میلیارد دوز واکسن کووید ۱۹ را برای شرکت نوواواکس تولید کند که با این کار، ظرفیت کل واکسن شرکت نوواواکس به دو میلیارد دوز می‌رسد.

NVX-CoV2373 یک واکسن بالقوه برای مقابله با کووید ۱۹ است که در آن از پروتئین‌هایی استفاده شده که با فناوری نانوذره‌ای آمیخته شده است. در این واکسن وکتورهای ویروسی قرار داده شده که قادرند تا پروتئین‌های اسپایک ویروس کووید ۱۹ را بیان کنند. این واکسن همچنین با داروی کمکی ماتریکس ام شرکت نوواواکس در حال آزمایش است.

با پیشرفت فرایند توسعه و تجاری‌سازی این واکسن و جلو رفتن فاز سوم کارآزمایی بالینی، شرکت نوواواکس با تولیدکنندگان مختلف وارد مذاکره می‌شود تا بتواند تولید انبوه این واکسن را در آینده انجام دهد. در این راستا، موسسه سرم‌سازی هند که به زعم استنلی ارک، مدیرعامل شرکت نوواواکس، بزرگ‌ترین شرکت واکسن‌سازی در حجم بالای جهان است، برای تولید انبوه این واکسن از سوی شرکت نوواواکس انتخاب شده ‌است.

مدیرعامل نوواواکس در کنفرانس جهانی بهداشت کانتور گفت که این مشارکت بخشی از راهبرد نوواواکس برای تامین ظرفیت دو میلیارد دوز از NVX-CoV2373 است که از سال آینده با توزیع آن به همه کشورهای جهان انجام خواهد شد، کاری که به‌تنهایی از سوی نوواواکس قابل انجام نیست و باید از همکاری دیگر موسسه‌ها و شرکت‌ها استفاده شود.

وی می‌گوید: «موسسه سرم‌سازی هند به شبکه تولیدکنندگان NVX-CoV2373 می‌پیوندد، شبکه‌ای که اکنون در اروپا، آمریکا و آسیا گسترش یافته و در حال آماده شدن برای سال آتی هستیم تا بتوانیم دو میلیارد دوز واکسن را تولید کنیم.»

در ماه جولای، این شرکت با سازمان توسعه و ساخت (CDMO)، فوجی فیلم و دیوسینت بیوتکنولوژیز برای تولید این واکسن قرارداد امضا کرده است. البته شرکت‌های دیگری نظیر اس‌کی‌بیوساینس کره‌جنوبی، بیوفاربری اسپانیا، تکدا در ژاپن و ای‌جی‌سی بیولوژیکس در آمریکا و پلی‌پپتید گروپ در سوئد و آمریکا از دیگر مجموعه‌های همکار نوواواکس در تولید واکسن ضدکرونا هستند.