دو قرارداد برای استفاده از نانوذرات لیپیدی در بخش درمان

شرکت مدرنا (Moderna) که توسعه‌دهنده فناوری نانوذرات لیپیدی است با دو شرکت ورتکس و چیسی برای استفاده از فناوری آن‌ها قرارداد امضا کرده است.

در حالی‌که تمامی نگاه‌ها به توسعه واکسن ضدکرونای شرکت مدرنا معطوف است، این شرکت در توسعه کسب‌وکار خود در بخش‌های دیگر نیز بی‌کار نبوده و به‌تازگی با دو شرکت ورتکس (Vertex) و چیسی (Chiesi) قراردادهایی امضا کرده است تا ۱۰۰ میلیون دلار از این طریق کسب درآمد کند.

بزرگ‌ترین معامله مدرنا با شرکت ورتکس است که شامل ۷۵ میلیون دلار برای پروژه استفاده از نانوذرات لیپیدی و mRNA برای توسعه داروی فیبروز کیستیک است. این قرارداد می‌تواند در ادامه تا ۳۸۰ میلیون دلار نیز افزایش یابد.

در همین حال، قرارداد ۲۵ میلیون دلاری نیز با شرکت چیسی امضا شده ‌است که این قرارداد روی پروژه توسعه و تولید داروهای مبتنی بر mRNA برای مقابله با بیماری نادر فشار خون شریانی ریوی (PHA) است که تا ۴۰۰ میلیون دلار نیز قابل افزایش خواهد بود.

تمرکز اصلی توافق‌نامه سه ساله مدرنا برای استفاده از پلتفورم نانوذرات لیپیدی است که برای رساندن عوامل ویرایش‌دهنده ژن به سلول‌های ریه، اصلاح نقص ژن و تولید پروتئین CFTR است.

در حالت طبیعی، پروتئین CFTR به حفظ تعادل نمک و آب در ریه‌ها و دیگر سطوح بدن کمک می‌کند. اما در فرد بیمار، CF به‌خوبی کار نمی‌کند، یون‌های کلرید در سلول‌ها به دام می‌افتند که مانع از آبرسانی به سطح ریه می‌شود. این به نوبه خود موجب چسبندگی مخاط در ریه شده که منجر به مشکلات تنفسی می‌شود که یک بیماری ارثی محسوب می‌شود.

این دومین توافق‌نامه رسمی میان ورتکس و مدرنا است، این دو شرکت اولین قرارداد خود را در سال ۲۰۱۶ برای کشف روش‌های درمانی mRNA برای CF در یک برنامه همکاری مشترک به ارزش ۳۱۵ میلیون دلار منعقد کردند که به اعتقاد استفان بانکل مدیرعامل شرکت مدرنا، این پروژه پیشرفت خوبی دارد.

در این پروژه، مدرنا در حال تهیه داروهای mRNA برای کدگذاری آنزیم‌های اندونوکلئاز ویرایش‌گر ژن است که با استفاده از نانوذرات لیپیدی تحویل سلول می‌شود. شرکت ورتکس مسئول توسعه پیش‌بالینی و بالینی این فناوری است تا بتواند آن را به بازار برساند.