تایید اثر ضدویروسی جوهر نانو برای استفاده در ماسک‌ها

یکی از شرکت‌های تولیدکننده نانوجوهر، نتایج مثبتی از آزمایش این جوهرها روی ویروس‌ها به‌دست آورده است. بررسی‌های یک آزمایشگاه بی‌طرف حاکی از فعالیت ضدویروسی این جوهر دارد به طوری‌که بعد از ۳۵ روز از تولید این جوهر ۹۹ درصد از ویروس کرونا را از بین می‌برد.

شرکت زنگرافن سلوشنز (ZEN Graphene Solutions) نتایج آخرین آزمایش فرمولاسیون جوهر مبتنی بر گرافن را به‌منظور از بین بردن ویروس دریافت کرد. این آزمایش که برای تعیین خواص ضدویروسی توسط آزمایشگاه سطح سه زیست‌ایمنی دانشگاه وسترن انجام شده به این شرکت گزارش شد.

زنگرافن دو نمونه جوهر مبتنی بر گرافن برای بهره‌گیری در ماسک‌های N95 تولید کرده است. این جوهرها در دو غلظت مختلف روی ماسک‌ مورد آزمایش قرار گرفته و سپس ماسک در معرض ویروس کرونا قرار داده شده ‌است تا اثر ماسک روی ویروس با استناد بر استاندارد ISO 18184:2019 بررسی شود.

فعالیت‌ ویروس‌کشی این فناوری قابل توجه گزارش شده‌ است و برای هر دو نمونه سه تست مختلف صورت گرفته است که ۹۹ درصد خاصیت غیرفعال‌سازی ویروس در ماسک دیده شده ‌است. از نکات مهم این آزمایش می‌توان به اثر ضدویروسی این جوهرها در مرحله دوم آزمایش، ۳۵ روز پس از اولین آزمایش، اشاره کرد که نشان دهنده فعالیت ضدویروسی دامنه‌دار و مستمر این جوهر نانویی است.

تمام فرآیند تحقیق و توسعه روی این فرمولاسیون ضدویروسی به‌طور کامل توسط تیم تحقیقاتی شرکت زنگرافن در مرکز گولف آنتاریو انجام شده ‌است، جایی که شرکت زنگرافن از گرافیت استخراج شده از معدن آلبانی، گرافن تولید می‌کند.

شرکت زنگرافن در حال برنامه‌ریزی است تا این جوهر ضدویروس جدید را برای تولید تجاری آماده کند که برای این کار نیاز به دریافت مجوزهای نهادهای نظارتی و سازمان‌های دولتی است، پس از آن این شرکت می‌تواند محصول خود را به بازارهای کانادا و دیگر کشورها عرضه کند و با این کار به مقابله با ویروس کرونا کمک کند.

زنگرافن در حال گسترش آزمایش این فرمولاسیون مبتنی بر گرافن است که آن را روی باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا مورد آزمایش قرار دهد که به محض دستیابی به نتایج، آن را منتشر خواهد کرد.

فرانسیس دوب، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «این نتایج به‌طور چشم‌گیری از انتظارات ما فراتر رفته است زیرا جوهر پس از ۳۵ روز بعد از تولید، هنوز ۹۹ درصد فعالیت ضدویروسی را در برابر ویروس کرونا دارد.»