ساخت بلندگوهای با کیفیت با استفاده از نانولوله‌کربنی

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ساخت بلندگو، با استفاده از نانولوله‌ کربنی با نام تجاری TUBALL اقدام به ساخت بلندگو کرده است. این بلندگوها از شفافیت صدای بالایی برخوردار هستند.

نانولوله‌های کربنی دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی هستند که موجب شده‌ است آن‌ها بتوانند به‌عنوان یک افزودنی به بهبود خواص مواد مختلف کمک کنند. با استفاده از فناوری شرکت او‌سی‌اس‌آی‌ای‌ال (OCSiAl) برای تولید نانولوله‌های کربنی با نام تجاری TUBALL™، کارشناسان مرکز تحقیقات و تولید نوآوری KB-GROUP ، اقدام به ارائه غشاهای ویژه بلندگو کردند.
برخی تولیدکنندگان پیشرو در حوزه ادوات صوتی، در حال حاضر از نانولوله‌ها برای تولید غشا استفاده می‌کنند اما این‌کار فقط در مقادیر کم انجام می‌شود یعنی در یک ماده رایج از نانولوله‌ها استفاده می‌کنند. اما در این پروژه محققان یک راهکار کاملا واقعی جدید ارائه کردند.
این شرکت، کار خود را در بهار ۲۰۱۸ آغاز کرد. تلاش‌های آن‌ها منجر به تولید غشاهای گرافنی با قطر ۲۵ میلی‌‌متر و وزن ۰٫۰۲۵ گرم شد. در مقایسه با غشاهای رایج که از مواد دیگر ساخته شده ‌است، این غشاهای جدید ۴ تا ۶ برابر سبک‌تر بودند. از نقطه نظر دقت صدا، غشاهای ابتکاری جدید از نمونه‌های پیشین که از فلز و کامپوزیت ساخته شده، بهتر بودند.
علاوه‌بر این، این تیم تحقیقاتی پخش‌کننده کامپوزیتی منحصر به‌فردی برای بلندگوهای حاوی نانولوله‌کربنی با فرکانس پایین و میان‌برد ارائه کردند.
ایگور کولشوف، مدیرکل مرکز تحقیقات و نوآوری KB-GROUP می‌گوید: «با استفاده از این بلندگوها ما می‌توانیم خطی از سیستم‌های بلندگو دو طرفه ایجاد کنیم. همچنین ما سامانه‌ای با طراحی جعبه در جعبه ارائه کردیم. نکته مهم این است که هر دو بلندگوی سیستم ابتکاری ما از نانولوله‌های کربنی ساخته شده ‌است؛ بنابراین، هر دو بلندگو از نظر صدا، شفافیت صوتی و دفع صداهای مزاحم شبیه یکدیگر هستند، حتی اگر در دامنه‌های مختلف کار کنند. این ویژگی است که تعداد کمی از تولیدکنندگان بلندگو توانسته‌اند به آن دست پیدا کنند.»
این بلندگوهای مجهز به نانولوله‌های کربنی برای سفارش در دسترس هستند و به‌زودی وارد بازار جهانی می‌شوند. این دستاورد، مثالی دیگر از لیست کاربردهای نانولوله‌های کربنی است، ماده‌ای که در حال حاضر در آسفالت، باتری، لاستیک، رنگ، بتن، چسب و پلاستیک استفاده می‌شود.