استفاده از نانوذرات آلی در تولید تجاری ماسک ضدکرونا

یکی از شرکت‌های تولیدکننده ماسک، از نانوذرات آلی برای از بین بردن عوامل بیمار‌ی‌زا در ماسک‌ها استفاده کرده است. این ماسک‌ها علاوه‌بر فیلتراسیون ویروس و باکتری، آن‌ها را از بین می‌برند.

شرکت واکامونو (Wakamono) ماسک جراحی ضد ویروس کرونا را تولید و به بازار عرضه کرد. واکامونو یکی از شرکت‌های نانوزیست‌فناوری در جهان است که در سال ۲۰۱۰ در ویتنام تاسیس شد. این شرکت در تولید ماسک ضدکرونا موفق بوده و به‌تازگی ماسک جراحی با قابلیت از بین بردن ۹۹ درصد ویروس‌های کرونا را تولید کرده است.

ماسک‌های جراحی واکامونو در برابر آنفولانزای H1N1 نوعی A (ویروس پوشیده) و همچنین ویروس‌های پولیو‌ویروس (ویروس غیرپوشیده) و ۹۹ درصد از عوامل بیماری‌زای باکتریایی مقاوم است.

کارایی ماسک‌های این شرکت توسط آزمایشگاه‌های مستقل و معتبر مطابق استاندارد ISO:18184 2019 مورد آزمایش و تایید قرار گرفته است. علاوه‌بر این، ماسک‌های جراحی واکامونو می‌توانند با موفقیت، بالاترین استانداردهای FDA را برآورده سازند.

یک ماسک N95 می‌تواند تقریبا ۹۵ درصد از ذرات ۰٫۳ میکرون را حذف کند. همیشه توصیه می‌شود که کاربران نباید سطح ماسک را لمس کنند تا از آلودگی هر دو طرف جلوگیری شود. میکرواورگانیسم‌های بیماری‌زا که روی فیلتر به دام می‌افتند، روی سطح ماسک چسبیده و از بین نمی‌روند بلکه به چرخه حیات خود ادامه می‌دهند. به‌عنوان مثال، ویروس کرونا با ماسک‌های یکبار مصرف تا هفت روز می‌مانند.

دانشمندان شرکت واکامونو ضمن رسیدگی به این مشکل، ماسک جراحی با خواص دوگانه ساختند، این ماسک‌ها هم کار فیلتراسیون عوامل بیماری‌زا و مضر را انجام داده و هم ساختار ویروس را تخریب می‌کنند.

در تولید ماسک‌های جراحی واکامونو از پارچه Gecide استفاده می‌شود، لایه داخلی این پارچه‌ها با میلیون‌ها نانوذره آلی پوشانده شده‌است. این نانوذرات می‌توانند تله‌هایی ایجاد کنند تا عوامل بیماری‌زای مضر را ضعیف کرده یا از بین ببرند.

تمام اجزاء آلی و طبیعی زیست‌کش مورد استفاده در تولید ماسک‌های جراحی مطابق با ANSI/AAMI/ISO 10993-5:2009 توسط پاسیفیک لبز آمریکا مورد بررسی قرار گرفته و ایمنی آن تایید شده‌است. در این ماسک‌ها از هیچ نانوذره فلزی استفاده نشده‌است.

استفاده از ماسک‌های واکامونو می‌تواند میزان عفونت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، چرا که انتقال ویروس را به‌طور موثر کاهش می‌دهد.