استارت‌آپ‌ لهستانی: تولید فیلتر نانو برای تصفیه آب شور

یک شرکت نوپا در منطقه سوپات لهستان که از نگاه یکی از مجلات به‌عنوان ۱۵ استارتاپ برتر نیز انتخاب شده، فیلتری حاوی نانومواد ساخته که قادر به تصفیه آب شور و آب دریا است.

نانوسین (Nanoseen) به‌عنوان یکی از ۱۵ استارتاپ برتر جهان از سوی مجله ولپ انتخاب شد. نانوسین یک شرکت نوپای لهستانی است که رهیافت‌هایی برای نمک‌زدایی آب شور و آب دریا با استفاده از فناوری ‌نانو دارد.

نانوسین توسط بارتوسز و میلکولاج گرانوسوزکی تاسیس شده تا با نوآوری از نانومواد برای ساخت فیلتر استفاده کند. این فیلترها که به NanoseenX شهرت دارند از بازیافت ویفرهای فلزی ایجاد شده‌اند.

این گروه در حال حاضر روی ایجاد راه‌حل‌هایی برای تجزیه نانو و میکروپلاستیک‌ها در بندرها و سواحل کار می‌کنند. کروسکا می‌گوید: «بدون شک قرار گرفتن در این لیست باعث ایجاد احساسات بسیار مثبت و انگیزه زیاد در ما شده‌است. در سطح جهان، ۸۸۴ میلیون نفر به آب تمیز دسترسی ندارند و خانواده‌ها و جوامع بدون دسترسی به آب تمیز به‌سر می‌برند.»

وی می‌افزاید: «نانوسین شرکتی است که از مهندسان و دانشمندان حوزه فناوری‌نانو تشکیل شده تا از خواص نانومواد برای حل مشکلاتی نظیر کمبود آب و آلودگی پلاستیک استفاده کند.»

میلکولاج گرانوسوزکی می‌گوید: «محصولات نانوسین به حل بسیاری از مشکلات مربوط به محیط‌زیست کمک می‌کند.»

تولید انبوه فیلتر آب نانوسین از اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود و این محصول در دسترس شرکاء تجاری و صنایع قرار می‌گیرد.»

کروشا می‌گوید: «ما می‌خواهیم ساخت نمونه اولیه فیلتر NanoseenX را برای تصفیه و نمک‌زدایی آب به پایان برسانیم تا آبی مناسب نوشیدن به‌دست آوریم. همچنین می‌خواهیم در مورد روش‌ آسیب‌رساندن به میکرو و نانوپلاستیک‌های موجود در آب با استفاده از NanopowderX تحقیق کنیم.»

این فیلتر می‌تواند به محصول اساسی برای تیم‌های امدادرسانی در برابر حوادث تبدیل شود و به مردمی که دچار زلزله، سیل، گردباد، طوفان و جنگ شده‌اند کمک کرد.

این گروه به دنبال تولید محصولی است که به حذف آلاینده‌های هوا کمک کند.