نانوبیوساید؛ موثر در حذف عوامل بیماری‌زا از سطوح

شرکت نانوپوشش فلز به‌عنوان یکی از پیشگامان حوزه پزشکی و سلامتی در ایران از حدود دو دهه پیش تولید آزمایشی و تحقیق بر خواص نانوکلوئید نقره را آغاز کرد و بر پایهٔ این تحقیقات این شرکت موفق به تولید ضدعفونی‌کننده نانوبیوساید شد.

نانوبیوساید به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده سطح بالا شناخته می‌شود که مادهٔ مؤثرهٔ اصلی در این محصول نانوذرات نقره است که در پروسه تولید افزودنی‌های لازم به آن اضافه می‌شود.

محصول تولیدی این شرکت جزء اولین محصولات تجاری شده از دستاوردهای فناوری نانو و از اولین محصولات این حوزه بود که موفق به کسب مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو و سازمان دام‌پزشکی شد.

این محصول در حوزه‌های انسانی و دام و طیور کاربرد داشته و نسبت به بسیاری از ضدعفونی‌کننده‌های غیرنانویی از کارایی بالاتری برخوردار است.

طبق گفته مسئولان این شرکت پایه آبی بودن محصول، نداشتن سمیت استنشاقی، عدم ایجاد حساسیت تنفسی و قرار گرفتن نانوذرات به‌دلیل سایز نانو در خلل و فرج سطوح و ابزار پزشکی از جمله مزیت‌های ضدعفونی‌کننده نانوبیوساید نسبت به سایر ضدعفونی‌کننده‌های شناخته شده است.

همچنین در حالی که سایر ضدعفونی‌کننده‌ها پس از زمان کوتاهی تبخیر یا تجزیه می‌شوند، عدم تبخیر نانوذرات و ماندگاری اثر بالا از جمله ویژگی‌های ضدعفونی‌کننده نانوبیوساید است.

گفتنی است که محصولات تولیدی شرکت نانوپوشش فلز نسبت به محصولات نانویی وارداتی از مزیت قیمتی بسیار خوبی برخوردار هستند.

در حال حاضر شرکت نانوپوشش فلز محلول‌های ضدعفونی‌کننده بیمارستانی ـ انسانی، محلول ضدعفونی‌کننده دام و طیور و محلول ضدعفونی‌کننده دام کوچک را بر پایهٔ نانوبیوساید تولید و عرضه می‌کند.

در حوزهٔ بیمارستانی ـ انسانی از جمله محصولات این شرکت می‌توان به محلول ضدعفونی‌کننده سطوح آماده مصرف اشاره کرد که جهت ضدعفونی کلیه سطوح حساس و عادی مراکز درمانی، ابزار و تجهیزات اتاق عمل و بخش‌های ویژه، اتاق ایزوله، cssd، سطوح آزمایشگاهی، کلینیک‌های دندانپزشکی، سطوح صنایع غذایی و مناسب جهت هتل‌ها است.

این محلول به دلیل بی‌ضرر بودن برای انسان و محیط‌زیست و عدم ایجاد تحریک تنفسی و پوستی می‌توانند به‌صورت روزمره و بدون عوارض جانبی استفاده شوند.

از دیگر محصولات شرکت نانوپوشش فلز در این حوزه می‌توان به کنستانتره ضدعفونی‌کننده سطوح حساس اشاره کرد. این کنسانتره قابل ‌استفاده جهت ضدعفونی کلیه سطوح حساس و عادی مراکز درمانی، ابزار و تجهیزات اتاق عمل و بخش‌های ویژه، اتاق ایزوله، cssd، سطوح آزمایشگاهی، کلینیک‌های دندانپزشکی، سطوح و خطوط صنایع دارویی و غذایی و مناسب استفاده هتل‌هاست. این محصول دارای طیف اثر گسترده‌ای بوده و عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد.

یکی دیگر از محصولات شرکت نانوپوشش فلز کنسانتره ضدعفونی‌کنندهٔ ابزار پزشکی است که از بین برندهٔ عوامل بیماری‌زا است و برای ضدعفونی کلیه وسایل حساس به حرارت و انواع وسایل اسکوپی، اسپیرومتر، تیغه‌ها، لارنگوسکوپ، ماسک و… قابل‌استفاده است.

این ماده ضدعفونی‌کننده فاقد آلدهیدواسید، دارای pH خنثی، بدون باقیمانده و بدون بو و گاز و بخارهای سمی است. استفاده آسان، ضدعفونی با خاصیت فست اکتینگ، انطباق‌پذیری عالی بدون ایجاد خوردگی و عدم نیاز به تهویه در محل مصرف از دیگر ویژگی‌های کنسانتره ضدعفونی‌کنندهٔ ابزار پزشکی تولیدی شرکت نانوپوشش فلز است.

شرکت صنعتی-تحقیقاتی نانوپوشش فلز از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزهٔ فناوری نانو به شمار می‌رود. این شرکت دارای ۱۵ تکنولوژی ثبت شده و ۱۸ پتنت داخلی و خارجی و بالغ بر ۲۰ محصول تولیدی است که اغلب آن‌ها تجاری‌سازی شده است. محصولات و فناوری‌های ارائه شده توسط شرکت نانوپوشش فلز حاصل فعالیت تحقیقاتی ۱۵ ساله تیم‌های فنی و مهندسی این شرکت بوده و همگی مبتنی بر فناوری نانو است.

بیش از ۳۴۰ پروژهٔ پایان‌نامهٔ کارشناسی‌ارشد و دکتری با همکاری این شرکت به نتیجه رسیده است. همچنین این شرکت اولین گواهی‌نامه نانومقیاس صادر شده توسط ستاد نانو را برای محصول کلوئید نقره با کاربرد افزایش انتقال حرارت دریافت کرده است.

این شرکت سالانه ۳۰۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده بیمارستانی ـ انسانی، ۶۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده دام و طیور و ۶۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده دام کوچک را تولید می‌کند.