مشارکت IBM و مسترکارت در پروژه توسعه کامپیوتر کوانتومی در ایرلند

دو شرکت IBM و مسترکارت در پروژه توسعه سامانه‌های محاسبات کوانتومی در ایرلند مشارکت می‌کنند. این پروژه با حضور گروه‌های تحقیقاتی و شرکت‌های مختلف بین‌المللی در ایرلند اجرا می‌شود.

پروژه جدید ۱۱٫۱ میلیون یورویی با هدف متحد کردن گروه‌های تحقیقاتی حوزه کامپیوتر کوانتومی ایرلند کلید خورد. در این پروژه شرکت‌هایی نظیر IBM و مسترکارت نیز حضور دارند.

برخی از بزرگترین نام‌های فناوری و تحقیقات جهان با هدف تقویت تلاش‌های حوزه توسعه کامپیوتر کوانتومی به این پروژه پیوسته‌اند.

این طرح ۱۱٫۱ میلیون یورویی محاسبات کوانتومی در ایرلند که به QCoir شهرت دارد، روی یک پلتفورم نرم‌افزاری ادغام شده با فناوری‌های کیوبیت چندگانه تمرکز دارد تا این فناوری در ایرلند توسعه یابد.

شرکای حاضر در پروژه QCoir شامل آزمایشگاه‌های Equal1، IBM، Rockley Photonics، دانشگاه Maynooth ، موسسه ملی تیندال، دانشگاه کالج دوبلین و شرکت مسترکارت هستند. این پروژه ۷٫۳ میلیون میلیون یورو از صندوق نوآوری فناوری‌های پیشرو دریافت کرده و یک بودجه ۵۰۰ میلیون یورویی نیز با عنوان برنامه Project Ireland 2040 دریافت کرده است.

امانوئل پلوچی، از موسسه ملی تیندال می‌گوید: «کامپیوتر کوانتومی به‌عنوان فناوری آینده کامپیوتری شناخته می‌شود. این محاسبات براساس اصول فیزیک کوانتوم بوده و تولید اطلاعات و ذخیره‌سازی و همچنین دسترسی به داده‌ها در سطح اتمی و زیراتمی انجام می‌شود.»

ویلیام اسکانلون، مدیرعامل موسسه ملی تیندال می‌گوید: «این مشارکت‌ پایه‌های اکوسیستم کوانتومی ملی را ایجاد خواهد کرد. این پروژه، تولیدکنندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار را به گرد هم آورده و چندین شرکت و مرکز تحقیقاتی را کنار هم قرار داده تا با هم همکاری کنند. این نوع از همکاری‌های تحقیقاتی و صنعتی همان چیزی است که به ایرلند اجازه می‌دهد تا موقعیت خود را در مقیاس بین‌المللی تقویت کند.»

برخلاف کامپیوترهای کلاسیک که براساس بیت‌های باینری بوده و تنها صفر و یک را می‌پذیرد، یک بیت کوانتومی که به کیوبیت شهرت دارد هم‌زمان می‌تواند یک، صفر یا هر دو باشد. این به کامپیوترهای کوانتومی توانایی بیشتری داده و این کامپیوترها می‌توانند در کسری از زمان مورد نیاز برای کامپیوترهای باینری، برخی از پیچیده‌ترین مسائل جهان را حل کنند.