یک شرکت سوئدی تراشه کوانتومی تولید و به بازار عرضه کرد

کـُنساینس (ConScience) شرکت مستقر در گوتنبرگ، اولین تراشه کوانتومی خود را به یک شرکت محاسبات کوانتومی آمریکایی تحویل داده است.

کامپیوترهای کوانتومی نوعی از فناوری محاسباتی هستند که از اصول مکانیک کوانتومی برای انجام انواع خاصی از محاسبات بسیار سریع‌تر از کامپیوترهای کلاسیک استفاده می‌کنند.

آنها به دلیل خواص منحصر به فرد خود، از جمله موازی‌سازی کوانتومی و درهم تنیدگی که ممکن است منجر به رمزنگاری قدرتمندتر، مدل‌سازی مالی، کشف دارو و مدل‌های آب و هوایی کارآمدتر شود، پتانسیل ایجاد انقلاب در زمینه‌های مختلف علم و فناوری را دارند.

دستگاه‌های کوانتومی در ۲۰ سال گذشته در دانشگاه صنعتی چالمرز در گوتنبرگ سوئد توسعه یافته‌اند، اما تاکنون، تبدیل دستاوردهای تحقیقات سطح بالا به دستگاه‌های تجاری به دلیل چالش‌های تولید و کنترل کیفیت امکان‌پذیر نبوده است.

کنساینس یک شرکت متخصص در تولید اتاق تمیز است و سال گذشته را صرف توسعه روش‌هایی برای تولید دستگاه‌های محاسباتی کوانتومی با کیفیت کافی و ویژگی‌های تکرارپذیر برای استفاده توسط مشتریان کرده است.

یواخیم فریتز مدیرعامل کـنساینس می‌گوید: «تولید دستگاه کوانتومی بسیار پیچیده است، ما به خود فشار می‌آوریم و زمان زیادی را در اتاق تمیز صرف می‌کنیم تا به الزامات سختگیرانه از نظر تغییرات عملکردی که توسط مشتری ما تعیین شده است، دست یابیم.»

تلاش‌های دانشگاهی و صنعتی بزرگی برای ساخت سامانه‌های کوانتومی در سرتاسر جهان انجام می‌شود و شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، آی‌بی‌ام و مایکروسافت پیشرو در توسعه این فناوری هستند. در سال ۲۰۱۹، گوگل یک کامپیوتر کوانتومی قابل برنامه ریزی را ارائه نمود و ادعا کرد که برتری کوانتومی دارد و به دنبال آن IBM در ژوئن ۲۰۲۳ آزمایش کوانتومی را در آزمایشگاه انجام داد که در آن از یک کامپیوتر کوانتومی برای حل مسائل پیچیده استفاده شد.

در سوئد، تلاش‌های تحقیقاتی کوانتومی در مرکز فناوری کوانتومی والنبرگ (WACQT) واقع در دانشگاه چالمرز در گوتنبرگ به کار گرفته شده است.

علاوه بر کنساینس، چندین شرکت نوپا در حال توسعه جنبه‌های مختلف فناوری کوانتومی در گوتنبرگ هستند، از جمله این شرکت‌ها می‌توان به Low-Noise Factory AB، Scalinq AB، Sweden Quantum AB، و استارت‌آپ MIT-Chalmers Atlantic Quantum اشاره کرد.

یوناس بایلندر از اساتید دانشگاه چالمرز می گوید: «ما از دیدن پیشرفت کنساینس در ترجمه مفاهیم تحقیقات دانشگاهی به فناوری مقیاس پذیر هیجان‌زده هستیم.»

در حالی که کـنساینس اولین دستگاه‌ از این نوع را روانه بازار کرده است، هنوز راه زیادی برای حل مشکلات روزمره دنیای واقعی توسط رایانه‌های کوانتومی باقی‌مانده است.

یواخیم فریتز، مدیر عامل شرکت کـُنساینس می‌افزاید: «ما هنوز نیاز به بهبود روش‌های تولید نیاز داریم، اما خوشحالیم که نقش کوچک خود را در انقلاب کوانتومی با کار بر روی روش‌های ساخت اتاق تمیز انجام می‌دهیم.»