تجاری‌سازی نانواسفنج‌ها برای جلوگیری از مقاومت دارویی باکتری‌ها

یکی از استارت‌آپ‌ها انشعاب یافته از دانشگاه، با دریافت ۱۵ میلیون دلار بودجه از یک شتاب‌دهنده به‌دنبال تجاری‌سازی فناوری نانواسفنج‌ها برای جلوگیری از مقاومت دارویی در باکتری‌ها هستند.

سلیکس تراپیوتیکس (Cellics Therapeutics) که توسط لیانگ فنگ ژانگ از دانشگاه کالیفرنیا تاسیس شده، جایزه ۱۵ میلیون دلاری را از شتاب‌دهنده CARB-X در بوستون به‌منظور تولید نانواسفنج‌های سلولی ماکروفاژ دریافت کرد. این نانواسفنج‌ها که روی سطح غشاء سلویل ماکروفاژها قرار می‌گیرد، برای درمان گندیدگی طراحی شده‌اند.

CARB-X که مخفف عبارت مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها است، یک شتاب‌دهنده حوزه زیست‌دارویی بوده که به‌صورت غیرانتفاعی برای حمایت از تحقیق و توسعه فناوری‌های ضدباکتری‌هایی برای مقابله با مقاومت دارویی در باکتری‌ها فعالیت می‌کند.

ژانگ در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۷ به چاپ رساند نشان داده بود که نانواسفنج‌های ماکروفاژ می‌توانند باکتری‌ها را خنثی کنند، باکتری‌هایی که نقش مهمی در بروز گندیدگی ایفا می‌کنند.

در این پروژه محققان با استفاده از نانواسفنج ماکروفاژ در موش‌ها آن‌ها را از گزند گندیدگی ناشی از باکتری Ecoli محافظت کردند.

جایزه CARB-X بر اهمیت و پتانسیل نانواسفنج‌های سلولی ماکروفاژ در خنثی‌سازی عوامل مختلف التهابی که نقش مهمی در گندیدگی و دیگر بیماری‌های انسانی دارند، تاکید دارد.

براساس نتایج اخیر که در آزمایشگاه ژانگ به‌دست آمده است، می‌توان از این فناوری برای درمان بیماری کرونا نیز استفاده کرد.

بودجه CARB-X که در اختیار شرکت سلیکس قرار می‌گیرد، قرار است با همکاری آزمایشگاه نیزت برای توسعه فناوری ضدباکتریایی صرف شود و این فناوری روی مدل‌های حیوانی مناسب بررسی شده و پتانسیل درمانی نانواسفنج‌ها به دقت ارزیابی شود.

محققان همچنین رده سلولی مناسبی را برای تولید نانواسفنج شناسایی خواهند کرد. هدف نهایی، پیشبرد توانایی‌های تولید سلیکس و افزایش تولید نانواسفنج‌ها است.

در حال حاضر، این شرکت در حال برنامه‌ریزی است تا گزینه اصلی محصول خود، یعنی نانواسفنج گلبول قرمز برای درمان ذات‌الریه و MRSA را به آزمایش‌های بالینی برساند.

استیو چن از مدیران ارشد این شرکت می‌گوید: «شرکت سلیکس به توسعه نانوپزشکی زیست‌تقلیدی می‌پردازد تا از آن برای درمان بیماری‌هایی که زندگی انسان‌ها را تهدید می‌کند، استفاده شود.»