طراحی تراشه میکروسیالی برای کمک به سلول درمانی

پژوهشگرانی از کره‌جنوبی موفق به توسعه تراشه میکروسیالی شدند که از آن می‌توان برای تحویل ابزارهای دستکاری ژنتیکی به سلول‌های سرطانی استفاده کرد.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کره با هدایت استاد مهندس پزشکی، چونگ آرام، موفق به توسعه تراشه میکروسیالی شده‌اند که می‌توان از آن برای ویرایش و دستکاری ژن‌ها استفاده کرد. این فناوری قابل استفاده برای دستکاری ژنتیکی سلول‌های ایمنی یا سلول‌های بنیادی است.

یک سلول اولیه نظیر سلول‌های بنیادی و ایمونسایت‌ها دارای طول عمر محدودی هستند و برخلاف دیگر سلول‌ها، از دستکاری ژنی مصنوعی سرپیچی می‌کنند. با این حال، ویرایش ژنتیکی سلول‌های اولیه برای توسعه درمانی ضروری است و به همین ترتیب روش‌هایی برای انتقال موثر مورد نیاز است. به خصوص این که روش‌های ویرایش ژن مربوط به ایمنی درمانی سرطان تقاضای زیادی دارد.

پلتفورم تحویل مواد داخل سلولی که توسط این گروه تحقیقاتی توسعه داده شده ‌است، با استفاده از یک تراشه میکروسیالی می‌تواند ابزارهای دستکاری ژن را بدون نیاز به الکتریسیته یا ویروس به محل مورد نظر تحویل دهد. این در حالی است که در روش‌های رایج برای این کار باید ویروس یا جریان الکتریسیته استفاده شود. علاوه‌بر این، این پلتفورم برای هر اندازه ماده و هر نوع سلول بسیار کارآمد و متنوع است.

این تیم تحقیقاتی موفق به کسب بازده بالاتری نسبت به عملکرد الکتریکی و روش‌های حمل مبتنی بر پلیمر شده‌ است. آن‌ها این فناوری را روی سلول‌های مشتق شده از بندناف، سلول‌های استخراج شده از چربی و سلول‌های بنیادی استخراج شده از مغز قرمز استخوان موش مورد آزمایش قرار دادند.

نتایج یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که با این روش می‌توان انتقال بیش از یک میلیون سلول در هر دقیقه را انجام داد و با این نتایج پیش‌بینی می‌شود که بتوان از این فناوری در بخش تحقیقات سلول درمانی استفاده کرد.

علاوه‌بر این، با این روش جدید نانوذرات با قطر ۳۰۰ نانومتر را می‌توان به سیتوپلاسم‌ها منتقل کرد؛ بنابراین، در مورد انواع تحقیقات مهندسی سلولی مبتنی بر نانوذرات نیز از این فناوری استفاده کرد.

نتایج این پروژه در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.