یکی از سخت‌ترین سرطان‌ها در محیط آزمایشگاهی مغلوب نانولوله‌ها شد!

سرطان مزوتلیوما که از آن به‌عنوان یکی از سخت‌ترین سرطان نام برده می‌شود، در محیط کشت سلولی به دلیل مجاورت با نانولوله‌های طلا که تحت تابش نور لیزر قرار گرفته‌اند، از بین رفتند. محققان بریتانایی معتقداند که می‌توان این فناوری را برای درمان سرطان مزوتلیوما به کار برد.

به گفته محققان دانشگاه کمبریج و لیدز، نانولوله‌های طلا می‌توانند برای درمان مزوتلیوما، نوعی سرطان ناشی از قرار گرفتن در معرض آزبست، مورد استفاده قرار گیرد.

در مقاله‌ای که محققان در نشریه Small به چاپ رساندند، نشان دادند که اگر سلول‌های سرطانی در مجاورت این نانولوله‌ها قرار گیرند، نانولوله‌ها نور را جذب کرده و گرم می‌شوند و با این کار می‌توان سلول‌های سرطانی را از بین برد.

سالانه بیش از ۲۶۰۰ نفر در بریتانیا به مزوتلیوما مبتلا می‌شوند که نوعی سرطان بدخیم ناشی از مجاورت آزبست است. اگرچه تاکنون در بریتانیا آزبست غیرقانونی اعلام شده اما این کشور بالاترین میزان سرطان مزوتلیوما را دارد چرا که سال‌های پس از جنگ مقادیر بالایی آزبست وارد این کشور شده ‌است. استفاده جهانی از آزبست به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط همچنان زیاد است که این بدان معناست که آزبست به مشکل جهانی تبدیل خواهد شد.

دکتر ارسلان آزاد از موسسه تحقیقات پزشکی سرطان کمبریج می‌گوید: «مزوتلیوما یکی از سرطان‌های سخت بوده و بهترین چیزی که می‌توانیم به این بیماران بدهیم، تنها چند ماه برای بیشتر زنده ماندن است.»

در سال ۲۰۱۸، ده میلیون پوند از شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی به دانشگاه کمبریج اعطاء شد تا با توسعه راه‌حل مهندسی، نظیر بهره‌گیری از فناوری‌ نانو، رهیافتی برای حل مشکل این سرطان کند.

در این پروژه محققان از نانولوله‌های طلا که خصوصیت‌های فیزیکی آن قابل تنظیم است استفاده کردند. آن‌ها این نانولوله‌ها را به محیط کشت سلول‌های مزوتلیوما اضافه کردند و دریافتند که این نانولوله‌ها توسط سلول‌های سرطانی جذب شده و در نزدیکی هسته مستقر می‌شوند، جایی که DNA سلول‌های سرطانی واقع است.

زمانی‌که محققان به این سلول‌های لیزر تاباندند، نانولوله‌ها پرتوهای لیزر را جذب کرده و گرم شدند و با این کار سلول‌های مزوتلیوما از بین رفتند.

به اعتقاد محققان، نور لیزر قادر به عبور از بافت بدن بوده و می‌تواند به اطراف تومور سرطانی برسد که بعد از جذب توسط نانولوله‌ها، امکان از بین بردن سلول‌های سرطانی وجود دارد.