اسامی پذیرفته‌شدگان اولیه در چهارمین دوره نانواستارت‌آپ اعلام شد

به‌دنبال اعلام فراخوان چهارمین دوره نانواستارت‌آپ از میان ۲۵۸۵ نفر ثبت‌نام‌کننده در دهمین مسابقه ملی فناوری نانو، ۳۲۵ نفر نسبت به ثبت‌نام اولیه در مهرماه ۱۳۹۹ اقدام کردند. از این میان بیش از ۱۸۵ نفر به‌صورت کامل در تمامی مراحل ورودی برنامه از قبیل آزمون‌های علمی و کارآفرینی در آبان‌ماه ۱۳۹۹ حضور داشتند. مطابق با معیارهای اعلامی، ۱۰۰ نفر برگزیده اول این آزمون‌ها به عنوان پذیرفته‌شدگان اولیه نانواستارت‌آپ اعلام شده‌اند. این افراد به زودی در افتتاحیه برنامه شرکت خواهند کرد و پس از تعیین ایده و تایید پروپوزال اجرایی از حمایت‌های مادی و معنوی برنامه بهره‌مند خواهند شد. جزئیات نمرات کلیه ثبت‌نام‌کنندگان در این دوره از نانواستارت‌آپ اعلام شده است و در ادامه این خبر قابل دریافت است.

به‌دنبال داوری و تعیین نمرات داوطلبان شرکت در چهارمین دوره نانواستارت‌آپ، ۱۰۰ برگزیده اول آزمون‌های ورودی اعلام شده‌اند. همچنین ۲۰ نفر بعدی، رتبه ۱۰۱ تا ۱۲۰، قادر به شرکت در افتتاحیه برنامه نانواستارت‌آپ به عنوان افراد ذخیره هستند و در صورتی که در طول یک ماه آینده برخی داوطلبانی از حضور خود انصراف دهند این افراد می‌توانند جایگزین آنان گردند.

نمرات شامل دو بخش علمی (۵۰ امتیاز) و کارآفرینی (۵۰ امتیاز) است. کلیه ارزیابی‌ها بر اساس خوداظهاری داوطلبان در فرم اطلاعات شخصی و سوابق علمی پژوهشی و نتایج آزمون علمی و دو آزمون کارآفرینی است. در صورتی‌که داوطلب مربوطه در یکی از آزمون‌ها شرکت نکرده باشد یا فرم سوابق خود را کامل ارسال نکرده باشد، با اینکه نام و نمره او (به منظور کمک به فرد برای سنجش شخصی خود) در فایل اعلام نتایج آورده شده است اما قادر به شرکت در چهارمین دوره نخواهد بود. همچنین ممکن است برخی افراد در دهمین مسابقه ملی فناوری نانو شرکت نکرده باشند اما در آزمون‌های مربوطه حاضر شده باشند. این افراد نیز می‌توانند نمره اکتسابی خود را در فایل اعلام نتایج مشاهده کنند اگرچه علی‌رغم رتبه نمی‌توانند در نانواستارت‌آپ شرکت کنند.

فایل اعلام نتایج و جزئیات نمرات

معیارهای ارزیابی

از تمامی داوطلبان خواسته شده بود تا یکی از حوزه‌های اقتصادی (کاربرد) ذکرشده در فرم سوابق را انتخاب کنند. افرادی که در نانواستارت‌آپ پذیرفته‌ شده‌اند تنها می‌توانند با ارائه ایده و پروپوزال در این حوزه از حمایت‌های برنامه بهره‌مند گردند.

معیارهای ارزیابی علمی که نیمی از نمرات را به خود اختصاص داده‌اند، شامل مقطع تحصیلی، آزمون علمی، دسترسی به آزمایشگاه، پایان‌نامه داخلی/ مقاله ISI و سابقه کار صنعتی است. در ادامه جزئیات نمره‌دهی در هر بخش به اطلاع شما می‌رسد.

بخش علمی بیشترین نمره مرجع ارزیابی جزئیات
مقطع تحصیلی ۵ فرم سوابق با توجه به اهمیت آشنایی با کار پژوهشی و در دست داشتن پیشینه پژوهشی، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان مقطع دکتری ۵ امتیاز، کارشناسی ارشد ۲ امتیاز و کارشناسی ۰ امتیاز ازین بخش دریافت می‌کنند.
آزمون علمی ۱۵ آزمون علمی برنامه بالاترین نمره آزمون علمی، ۱۵ امتیاز دریافت می‌کند و امتیاز سایرین نسبت به نمره وی به روش برون‌یابی خطی محاسبه می‌شود.
دسترسی به آزمایشگاه ۱۰ فرم سوابق و استعلام دبیرخانه با توجه به اهمیت این مقوله در اجرای کار آزمایشگاهی، دسترسی به آزمایشگاه ۵ امتیاز و دسترسی به امکاناتی در آن که به حوزه کاربرد (فعالیت اقتصادی) انتخابی توسط فرد نزدیک باشد ۵ امتیاز دیگر به همراه دارد.
پایان‌نامه داخلی/ مقاله ISI ۱۲ فرم سوابق و استعلام دبیرخانه v      در صورتی‌که فرد یک مقاله ISI یا پایان‌نامه داخلی یا ثبت اختراع در حوزه نانو داشته باشد ۴ امتیاز دریافت می‌کند.

v      در صورتی که فرد یک مقاله ISI یا پایان‌نامه داخلی یا ثبت اختراع در حوزه کاربرد انتخابی خود داشته باشد ۴ امتیاز دریافت می‌کند.

v      در صورتی که فرد در قالب یک یا چند اثر هر دو شرط بالا را محقق کرده باشد ۱۲ امتیاز دریافت می‌کند.

سابقه کار صنعتی ۸ فرم سوابق و استعلام دبیرخانه با توجه به اهمیت آشنایی فرد با کار صنعتی، تجربه‌های کاری حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای او حائز امتیاز است. در صورتی که فرد بیش از ۶ ماه سابقه همکاری صنعتی، کارورزی یا کارآموزی در یک شرکت صنعتی را داشته باشد ۴ امتیاز دریافت می‌کند. در صورتی که کار مربوطه در حوزه کاربرد انتخابی فرد قرار گیرد ۴ امتیاز دیگر به او اعطا می‌گردد.

معیارهای ارزیابی کسب و کاری که نیمه دیگر نمرات را به خود اختصاص داده‌اند، شامل بنیه اقتصادی، تیم‌سازی، مهارت کار تیمی، انگیزه کارآفرینی و فاکتورهای شخصیتی تاثیرگذار در کارآفرینی (کانون کنترل و توفیق‌طلبی) است. در ادامه جزئیات نمره‌دهی در هر بخش به اطلاع شما می‌رسد.

بخش کارآفرینی بیشترین نمره مرجع ارزیابی جزئیات
بنیه اقتصادی ۸ فرم سوابق آغاز کارآفرینی با توجه به دشواری‌های ابتدای راه نیازمند بنیه اقتصادی در کارآفرین است. سن، شغل و سایر پارامترها بر این امر تاثیرگذار است. نانواستارت‌آپ بر پایه مدل ارزیابی خود، داوطلبان را در ۵ دسته با امتیازات ۰، ۲، ۴، ۶ و ۸ طبقه‌بندی کرده است.
تیم‌سازی ۳ فرم سوابق و استعلام دبیرخانه در صورتی که فرد کارآفرین تیمی را برای ورود به برنامه معرفی کرده باشد امتیاز کامل را دریافت می‌کند، در غیر این صورت امتیازی دریافت نمی‌کند.
مهارت کار تیمی ۹ آزمون اول و دوم کارآفرینی توانایی کار تیمی فرد در قالب ۱۸ سوال سنجیده شده است. هر سوال ۵/۰ نمره را به خود اختصاص داده است و در ادامه با اعمال ضریب صحت پاسخ به سوالات تعیین شده است.
انگیزه کارآفرینی ۱۰ آزمون دوم کارآفرینی انگیزه کارآفرینی در قالب ۴ سوال ۵/۲ نمره‌ای از داوطلب پرسیده شده است و مهم‌ترین معیارهای یک کارآفرین در آن سوالات سنجیده شده است.
فاکتورهای شخصیتی اثرگذار ۲۰ آزمون اول کارآفرینی فاکتورهای شخصیتی «کانون کنترل» و «توفیق‌طلبی» از جمله مهم‌ترین عوامل اثبات‌شده‌ای هستند که در شخصیت کارآفرینان متفاوت از سایر افراد ظاهر می‌شوند. این دو فاکتور در قالب سوالات چندگزینه‌ای و تشریحی از داوطلبان پرسیده شدند و هر کدام ۱۰ نمره را به خود اختصاص دادند. نمره آزمون کانون کنترل در نهایت با اعمال ضریب صحت پاسخ به سوالات تعیین شده است.

معیارهای عنوان‌شده در بالا بر اساس تجربیات مسئولین برنامه و چالش‌هایی است که یک کارآفرین باید برای طی‌کردن مسیر توسعه فناوری و تجاری‌سازی محصول خود پشت سر بگذارد. حتی افرادی که موفق به کسب رتبه زیر ۱۰۰ شده‌اند باید نسبت به ارتقا بخش‌هایی با امتیازات پایین‌تر اقدام کنند. هرچه امتیاز فرد در جدول اعلام نتایج کمتر باشد، احتمال موفقیت در توسعه فناوری کاهش می‌یابد، ریسک‌های فنی تجاری‌سازی افزایش می‌یابد و این امر تلاش بسیار بسیار بیشتری را برای موفقیت می‌طلبد.

ایده انتخابی

نمره این بخش حداکثر ۲۰ امتیاز در نظر گرفته شده است. داوطلبانی که ایده مبهم، کلی یا ضعیف از منظر فنی و بازاری ارائه داده‌اند هیچ امتیازی ازین بخش دریافت نکرده‌اند. در صورتی‌که ایده ارسالی از منظر فنی یا بازار جذاب بوده باشد ۱۰ امتیاز دریافت کرده است. در صورتی که ایده پخته‌تر بوده باشد و هم از منظر فنی هم از منظر بازار جذاب باشد ۲۰ امتیاز دریافت کرده است. در میان پذیرفته‌شدگان اولیه:

  • افرادی که هیچ امتیازی از این بخش دریافت نکرده‌اند، باید نسبت به تغییر کامل ایده خود به کمک دبیرخانه برنامه اقدام کنند یا از میان ایده‌های دبیرخانه ایده جدیدی را انتخاب کنند.
  • افرادی که ۱۰ امتیاز ازین بخش دریافت کردند می‌توانند با بررسی‌های بیشتر نسبت به تکمیل و تصحیح ایده خود از منظر فنی یا بازار اقدام کنند.
  • افرادی که ۲۰ امتیاز ازین بخش دریافت کردند می‌توانند از همین ایده (با اصلاحات جزئی) برای ادامه مسیر در برنامه استفاده کنند.

مهلت و طریقه اعتراض به نتایج

داوطلبان گرامی تنها در صورتی می‌توانند نسبت به نتایج اعتراض کنند که در یکی از دسته‌های زیر قرار گیرند:

  • با اینکه نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کرده‌اند، اما نام خود را در لیست اعلامی پیدا نمی‌کنند.
  • به دلیل نقصی اطلاعات، رتبه‌ای برای آنان در نظر گرفته نشده است در صورتی که از دید خود در تمامی آزمون‌ها شرکت کرده‌اند و فرم اطلاعات شخصی و سوابق علمی پژوهشی را بدون کم و کاستی تکمیل و ارسال کرده‌اند.
  • با اینکه قبلا در دهمین مسابقه ملی فناوری نانو شرکت کرده‌اند اما به دلیل عدم شرکت در مسابقه رتبه‌ای به آنان داده نشده است.
  • با توجه به توضیحات داده‌شده در مورد هر بخش نسبت به امتیاز آن بخش اعتراض جدی دارند بطوریکه ممکن است با تغییر نمره بخش مربوطه جزء ۱۰۰ برگزیده اول گردند.

خاطر نشان میگردد با توجه به تاکید ویژه برنامه در شهریور و مهر سال جاری در خصوص تکمیل دقیق فرم سوابق و شرکت در آزمونهای مربوطه، فرصت مجددی برای تکمیل اطلاعات یا شرکت در آزمونها برای داوطلبان در نظر گرفته نشده است. بنابرین خواهشمند است از طرح سوال یا درخواست در این باره خودداری ورزید.

در صورتی‌که به دنبال اعتراض یا کسب اطلاعات بیشتر هستید در روزهای اداری ساعات ۱۰ تا ۱۸ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید. مهلت اعتراض تا پایان ساعت کاری روز شنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۹ است.

۶۶۵۱۵۸۸۹-۰۲۱ و ۰۹۰۲۵۵۵۵۴۹۲ (آقای محمدی مدیر اجرایی چهارمین دوره نانواستارت‌آپ)

در صورتی که فردی پیرو اعتراض خود، جزء ۱۰۰ برگزیده اول برنامه شود، رتبه سایرین تغییر نمی‌کند و آن فرد نیز به جمع پذیرفته‌شدگان اولیه برنامه اضافه می‌گردد. (رتبه او برابر با نزدیک‌ترین فرد از منظر امتیازی می‌شود.)

به زودی تاریخ و سایر اطلاعات لازم در خصوص افتتاحیه چهارمین دوره نانواستارت‌آپ اعلام می‌گردد.