تغییر مسیر کسب و کار، از تولید ذغال‌سنگ به حوزه گرافن

یکی از شرکت‌های استرالیایی فعال در صنعت ذغال‌سنگ اعلام کرده که در حال تغییر کسب و کار خود از ذغال‌سنگ به گرافن است. این شرکت در این مسیر اقدام به خرید یکی از شرکت‌های گرافنی کرده است.

شرکت ذغال‌سنگ اقاقیا (Acacia Coal) اعلام کرد که در حال دور شدن از ذغال‌سنگ و نزدیک شدن به فناوری‌های نوظهوری نظیر گرافن است. این شرکت پیش از این، شرکت گرافن تکنولوژی سلوشنز (Graphene Technology Solutions) را خریداری کرده و آن را اسپارک تکنولوژیز (Sparc Technologies Limited) نامگذاری کرده است.

این شرکت در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که از این پس روی کسب و کارهای با توانایی تجاری‌سازی کوتاه مدت سازگار با محیط‌زیست مبتنی بر گرافن تمرکز خواهد کرد.

در ابتدا بیشتر کار روی پوشش‌های دریایی و محافظتی شامل پوشش‌های ضدجلبک، مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر کشش خواهد بود.

براساس اطلاعات منتشر شده، این شرکت روی پیشگامی‌هایی مرتبط با تصفیه آب (جداسازی و حذف روغن، فلزات ناخواسته و مواد شیمیایی) و بازیابی فلزات گران‌بها از مواد کم‌ارزش و همچنین در مورد اصلاح خاک برای سایت‌های آلوده، به ویژه برای پلی فلوئوروآلکیل تمرکز دارد.

در بیانیه این شرکت آمده است که: «با خرید این شرکت، شرکت ذغال‌سنگ اقاقیا فعالیت اصلی خود را از اکتشافات ذغال‌سنگ و مواد معدنی به توسعه و تجاری‌سازی محصولات جدید مبتنی بر گرافن تغییر خواهد داد.»

این شرکت از طریق شرکت‌های زیرمجموعه خود یعنی GTS  و Sparc با دانشگاه آدلاید، از طریق شورای تحقیقاتی استرالیا همکاری خواهد کرد که در این بین از همکاری مرکز انتقال فناوری گرافنی در مرکز تحقیقاتی استرالیا بهره‌مند شده و مشارکت قوی صنعتی و پشتیبانی دولت را این همکاری برای شرکت ذغال‌سنگ اقاقیا به همراه خواهد داشت. در ضمن دانشگاه آدلاید، یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی گرافن در جهان، سهامدار شرکت اسپارک خواهد شد. ارزش بازار شرکت اسپارک ۱۴٫۱ میلیون دلار استرالیا است.