طراحی نانوذراتی که رنگ‌های آنتی‌باکتریال ایجاد می‌کنند

پژوهشگران روسی نانوذراتی طراحی کرده و آن‌ها را با پوشش‌هایی نظیر رنگ ترکیب کردند. محصول نهایی پوشش‌هایی هستند که خواص ضدباکتری و ضدویروس دارند.

محققان موسسه فیزیک استحکام و علوم مواد آکادمی علوم روسیه (ISPMS SB RAS) و مرکز شیمی-فناوری مهندسی، نانومواد جدیدی با اثر ضدباکتری و ضدویروسی تولید کرده‌اند که می‌تواند برای تولید محصولات پزشکی مختلف از جمله ماسک‌های محافظ و لباس پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

این مواد در مرکز تحقیقات فدرال پزشکی بنیادی برای ارزیابی فعالیت ضدویروسی، با روش‌ها و دستورالعمل‌های پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته است. در این ارزیابی از مدلی از ویروس آنفولانزای A/H1N1 استفاده شده و آزمایش‌هایی نیز روی مدل اشریشیا کلی (ایکولا) صورت گرفته است. نتایج یافته‌ها نشان می‌دهد که این نانومواد جدید با هر دو مدل کارایی بالایی از خواص ضدباکتری و ضدویروسی را نشان می‌دهد.

دانشمندان TSU و ISPMS SB RAS فناوری‌های جدیدی را برای انتقال خواص ضدعفونی‌کننده به مواد پزشکی پلیمری از جمله الیافی که برای تولید ماسک‌های محافظ، روپوش، کلاه و سایر موارد پزشکی استفاده می‌شود، توسعه داده‌اند.

این گروه تحقیقاتی از نانوذرات اکسید روی (ZnO) و ذرات اکسید مس (Cu-Fe) O، که با استفاده از روش انفجار الکتریکی سیم‌ها بدست آمده است، به‌عنوان ابزاری استفاده کردند که مانند سدی در برابر عوامل بیماری‌زا عمل می‌کند.

مایعی حاوی استرین ویروس آنفولانزا  (H1N1pdm09)به این مواد اعمال شد. پس از ۳۰ دقیقه، محققان میزان ویروس موجود در نمونه را ارزیابی کردند. در نمونه‌های پلی‌پروپیلن حاوی ذرات اکسید مس و اکسید روی، برخلاف نمونه شاهد، که در آن مقدار ویروس بالایی مشاهده شد، بار ویروسی وجود نداشت.

فعالیت ضدویروسی مواد دارای نانوذرات پس از مدت‌ها کار در محیط‌های مختلف، روی کشت سلول‌های MDCK حساس به ویروس آزمایش شد. این سلول‌ها در مجاورت مایعات حاوی نانوذرات قرار داده شدند و نتایج نشان داد که سلول‌ها زنده ماندند.  نتایج این تجزیه و تحلیل نشان داد که این ترکیب برای سلول‌ها خطرناک نیست.

الکساندر وروژتسوف از محققان این پروژه می‌گوید: «نتایج این آزمون‌ها به ما کمک کرد تا نگاه تازه‌ای به پیشرفت خود داشته باشیم. ما نانوذراتی طراحی کردیم که برای مقابله با عوامل بیماری‌زا بسیار موثر هستند. این نانوذرات را می‌توان در رنگ و پوشش‌ها قرار داد و در بیمارستان‌ها‌، مدارس، مهد کودک‌ها و دیگر فضاهای شلوغ استفاده کرد. در حال حاضر از نقره برای این کار استفاده می‌شود. این رنگ حاوی نانوذرات نه تنها موثرتر از رنگ‌های حاوی نانوذرات نقره است، بلکه چندین برابر ارزان‌تر نیز خواهد بود.» این گروه در حال رایزنی برای تجاری‌سازی این فناوری با چند شرکت است.