تولید مهمترین جز کیت‌های استخراج زیست‌مولکول‌ها در کشور

روناش تکنولوژی پارس موفق به تولید نانوذرات مغناطیسی اکسیدآهن با پوسته سیلیس شده است. این نانوذرات عنصر کلیدی در تولید کیت‌های استخراج زیست‌مولکول‌هایی نظیر DNA ، RNA و پروتئین‌ها با فناوری بیدهای مغناطیسی است.

امین شیرعلی زاده دزفولی مدیرعامل شرکت روناش تکنولوژی پارس درباره پیشینه توسعه این فناوری می‌گوید: «ایده تولید این نانوذرات به زمان قبل از کرونا باز می‌گردد، با توجه به سابقه ده‌ ساله‌ای که در بخش سنتز نانوذرات مغناطیسی داشتم، نیازسنجی صورت گرفت که نشان می‌داد برای تولید کیت‌ها جمع‌آوری و استخراج زیست‌مولکول‌ها در کشور نیاز به ذرات (Bead) مغناطیسی است. هرچند با شیوع کرونا و افزایش درخواست برای کیت‌ها استخراج زیست‌مولکول‌ها تمرکز بیشتری روی سنتز این نانوذرات انجام دادیم و در نهایت موفق به تولید نانوذرات مغناطیسی اکسیدآهن با پوسته سیلیس شدیم که قابلیت استفاده در کیت‌های استخراج زیست‌مولکول‌هایی نظیر DNA، RNA و پروتئین‌ها را داراست.»

دکتر شیرعلی زاده دزفولی می‌افزاید: «این ذرات دارای سرعت استخراج بسیار بالایی بوده و از کارایی بالایی نیز برخوردار هستند.  همچنین به دلیل مساحت سطحی قابل توجهی که دارند برای استخراج زیست‌مولکول‌ها بسیار ایده‌آل‌اند. البته ما ذرات دیگری را نیز توسعه داده‌ایم و این امکان وجود دارد که برای هر نوع زیست‌مولکولی، ذرات متناسب با آن زیست‌مولکول را تولید کنیم. این فناوری اتصال اختصاصی زیست مولکول‌ها به نانوبیدهای مغناطیسی را فراهم کرده که در نتیجه باعث تولید محصول استخراجی با بازده بالاتر، کیفیت بهتر، خلوص بیشتر و الودگی کمتر می‌شود»

 

مدیرعامل شرکت روناش تکنولوژی پارس از توسعه کیت‌های استخراج زیست‌مولکول در این شرکت خبر داد و گفت: «کیت‌هایی نیز برای استخراج DNA، RNA و پروتئین‌ها طراحی و تولید کرده‌ایم که هم اکنون به دنبال اخذ مجوزهای مربوط به آن جهت ورود به بازار هستیم.»

به اعتقاد شیرعلی زاده دزفولی نانوذرات مغناطیسی تولید شده در این شرکت پتانسیل‌ صادرات داشته و روناش تکنولوژی پارس در حال رایزنی با یک شرکت کانادایی به منظور صادرات این نانوذرات و همچنین کیت‌های استخراج به این کشور است.

وی از قیمت بسیار پایین این محصولات نسبت به نمونه‌های خارجی خبر داد و افزود: «این نانوذرات یک دهم نمونه‌های اروپایی و امریکا قیمت دارد و از نظر عملکرد نیز بسیار شرایط قابل رقابتی با محصولات خارجی دارد از این رو برای مصرف‌کننده در خارج از ایران مزیت‌های زیادی به همراه دارد.»

لازم به ذکر است که شرکت روناش تکنولوژی پارس پیش از این محصولات دیگری نظیر هیدروژل جاذب رطوبت و سوسپانسیون اکسید گرافن را نیز در سبد نانومحصولات خود داشته است.