تولید نانوجاذب برای تصفیه روغن و جداسازی مواد از هم

شرکت شیمیایی بهداش جاذب‌های زئولیتی را برای جداسازی انواع مختلف سیالات و گازها و همچنین تصفیه روغن تولید و بازار عرضه می‌کند.

میزان تولید این محصولات در شرکت بهداش به‌طور متوسط ۱۶۰۰ تن در ماه و میزان فروش آن ۱۸ هزار تن در سال است و این شرکت توانسته به‌واسطه تولید این محصول برای ۶۰۰ نفر ایجاد اشتغال کند.

در حال حاضر شرکت نیتل پارس، شرکت فارکو شیمی، شرکت هنکل پاک‌وش و شرکت حیات ترکیه از شرکت‌های طرف قرارداد برای مصرف محصول هستند و محصولات شرکت بهداش به کشورهای مالزی و ترکیه صادر می‌شوند.

زئولیت یک ماده معدنی تشکیل شده از آلومینوسیلیکات‌های بلوری و هیدراته فلزات قلیایی و قلیایی خاکی مانند سدیم،کلسیم، منیزیم، استرانسیم و باریم هستند. زئولیت‌ها ساختاری متخلخل داشته و در صنعت به‌عنوان جاذب سطحی مطرح بوده و به‌طور گسترده برای تصفیه آب و به‌عنوان کاتالیزور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زئولیت‌ها به دو صورت طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند و خواص شیمیائی و فیزیکی متفاوتی دارند. زئولیت‌های طبیعی در جایی ایجاد می شوند که سنگ‌های آتشفشانی و لایه‌های خاکستر با آب‌های زیرزمینی قلیایی واکنش نشان می‌دهند. بیش از ۲۰۰ نوع از زئولیت‌های مصنوعی با استفاده از روش‌هائی مانند سل-ژل (Sol-Gel) و در اثر تبلور آهسته یک ژل سیلیکا-آلومینا در حضور مواد قلیایی و قالب‌های آلی ایجاد می‌شوند. زئولیت‌های مصنوعی در حالتی یکنواخت و فازی خالص تولید می‌شوند.

زئولیت شرکت شیمیایی بهداش به دو صورت گروه مختلف ۴A و ۳A تولید می‌شود که تفاوت آن‌ها در نوع کاتیون موجود در ساختار داخلی است. چنانچه پتاسیم جایگزین سدیم شود زئولیت نوع ۳A تولید می شود. به‌علت قطر بزرگ یون‌های پتاسیم در ساختار، قطر حفرات در زئولیت ۳A معمولا در حدود ۳ آنگستروم است. این نوع زئولیت سرعت جذب بالائی داشته و در برابر آلودگی مقاوم است.

زئولیت نوع ۳A شرکت شیمیایی بهداش معمولا برای تصفیه روغن، پلیمریزاسیون و جداسازی آب از اتانول به کار می‌رود و زئولیت نوع ۴A برای نرم سازی آب و تمیز کردن گازهای خطرناک استفاده می‌شود.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده با استفاده از آزمون BET، محصولات این شرکت دارای توزیع یکنواختی از حفرات با اندازه زیرنانومتری است.