هند: در نانو رتبه سوم را داریم اما کارهای زیادی باید انجام شود

مدیر مرکز فناوری ‌نانو در هند می‌گوید هر چند هند از منظر انتشار مقالات نانو در جهان رتبه سوم را دارد اما برای بخش توسعه صنعتی این فناوری کارهای انجام نشده زیادی وجود دارد. وی همچنین از پوشش کم خبری دستاوردهای نانویی این کشور در رسانه‌های هند انتقاد کرد.

پروفسور دیپانکار باندیوپدیای، مدیر مرکز فناوری نانو و استاد گروه مهندسی شیمی در IIT Guwahati، می‌گوید: «هندوستان در میان کشورهای پیشرو در فناوری ‌نانو قرار دارد. ما از نظر علوم نانو و تحقیقات فناوری ‌نانو عملکرد خوبی داریم. در ساخت و توسعه محصول نیز پیشرفته‌هایی داشته‌ایم.

فناوری ‌نانو یک حوزه تخصصی است که در مقیاس اتمی و مولکولی انجام می‌شود. هرچند که فناوری ‌نانو به اندازه فناوری اطلاعات هند در اخبار مورد اشاره قرار نمی‌گیرد. هند از نظر مقاله علمی در زمینه فناوری ‌نانو، پس از چین و آمریکا در رتبه سوم قرار دارد و سهم آن به تدریج در حال افزایش است.»

دیپانکار باندیوپدیای می‌افزاید: «هند هنوز کارهای انجام نشده زیادی در حوزه فناوری ‌نانو دارد. سهم ۹ درصدی هند در مقالات علمی حوزه فناوری‌ نانو در سایه سهم ۴۱ درصد چین قرار گرفته است. در بخش کاربردهای فناوری ‌نانو، هند از چین بسیار عقب‌تر است. ما بهترین دانشمندان را داریم، اما از منظر توسعه فناوری‌های جدید و داشتن بازاری که در آن فناوری را پیاده‌سازی کنیم، ضعف‌های سنتی خود را داریم. سرمایه‌گذاران تنها زمانی برای سرمایه‌گذاری علاقه نشان می‌دهند که بازاری را برای آن حوزه شاهد باشند.»

دیپانکار باندیوپدیای در ادامه می‌گوید: «مشکل این است که هند، برخلاف آمریکا، اروپا، چین، ژاپن و کره‌جنوبی، یک استفاده‌کننده بزرگ فناوری در تولید محصولات نیست.»

بازارهای دیگری در حال ظهور در هند هستند. شیوع ویروس کرونا به‌طور ناگهانی بازاری در هند ایجاد کرده که مستلزم سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه کیت‌های تشخیص سریع آنتی‌ژن و واکسن‌ها بود که به تخصص در فناوری نانو نیاز دارد. ای اسپین نانوتک (E-spin Nanotech)، یک شرکت تحت حمایت IIT Kanpur، ماسک‌های نانویی تولید می‌کند که در آن از نانوالیاف استفاده شده ‌است، نانوالیافی که از طریق الکتروریسی ساخته شده‌ است.

فناوری ‌نانو اساساً در مورد ساخت مواد است. محصولی به ظاهر ساده مانند رنگ مورد استفاده در اتومبیل‌ها، پوشش‌های ضدبازتاب روی لنزها ، کیت‌های بارداری، کفپوش‌های اپوکسی خودتراز شونده در اماکن ورزشی همه از نتایج فناوری‌ نانو است.

دیپانکار باندیوپدیای می‌گوید: «در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، مدیریت پسماند، اصلاح محیط‌زیست و انرژی کارهای زیادی باید انجام شود. دولت پیشگامی فناوری ‌نانو را در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی کرد. اما دولت باید کارهای بیشتری انجام دهد.» به گفته وی، دولت هند باید به شرکت‌ها انگیزه دهد تا پروژه‌های خاص مانند مدیریت پسماند را برای تولید محصولات انجام دهند.

وی معتقد است که آموزش باید به‌گونه‌ای باشد که فرد نه تنها در جستجوی کار، بلکه در جهت ایجاد شغل حرکت کند. شرکت‌های بزرگ در عملکرد خود بسیار جا افتاده‌اند. فن‌آوری‌های نوظهور به کارآفرینانی نیاز دارند که متفاوت فکر کنند.