اسپری بینی برای رهایش داروهای ضد روان‌پریشی به مغز

با استفاده از نوعی نانوذرات، محققان اسپری ساختند که قادر است داروهای ضد روان‌پریشی را به‌صورت مستقیم به مغز برساند.

یک گروه تحقیقاتی از دانشمندان و مهندسان مغز و اعصاب در دانشگاه مک مستر اسپری بینی ساخته‌اند و با استفاده از آن توانستند داروهای ضدروان پریشی را مستقیم به مغز منتقل کنند. با این کار نیاز به عبور دارو از بدن برای رسیدن به مغز نیست.

جهش در بهره‌وری بدین معناست که بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و سایر بیماری‌ها می‌توانند دوز داروهای ضد روان‌پریشی خود را تا سه چهارم کاهش دهند، که با این کار از عوارض جانبی ناتوان‌کننده این داروها کاسته می‌شود و می‌توان دفعات مصرف دارو را نیز کاهش داد.

در این روش جدید، دارو با کمک یک اسپری مستقیم از طریق بینی به مغز می‌رسد، که علاوه‌بر سهولت استفاده، نوید بهبود کیفیت زندگی و درمان موثرتر و مطمئن‌تر را می‌دهد.

مایکل مچچر، علی بابر، اندرو لوفتز و فهد ابوحیجله و همکارانشان این فناوری رهایش را در موش‌های آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار داده و با استفاده از این فناوری داروی PAOPA، برای درمان اسکیزوفرنی را وارد مغز موش‌ها کردند.

رام میشرا از محققان این پروژه می‌گوید: «ایده اصلی این پروژه استفاده از مسیری دیگر برای رسیدن به مغز است چرا که مسیر ورودی رایج به مغز معمولا به دلیل وجود سد مغزی خونی بسته بوده و رهایش مستقیم دارو به مغز منوط به عبور از این سد خونی است.»

میشرا در ادامه می‌افزاید: «مشکلی که برای بیماران استفاده کننده از داروهای ضد روان‌پریشی به وجود می‌آید این است که مصرف آن‌ها به‌صورت خوراکی یا تزریقی مستلزم حرکت از طریق جریان خون و رسیدن به مغز است. برای اطمینان از اینکه داروی خوراکی یا تزریقی به میزان لازم به مغز برسد، بیمار باید مقدار بسیار بیشتری را مصرف کند؛ در نتیجه ممکن است منجر به عوارض جانبی جدی از جمله افزایش وزن، دیابت، اختلالات حرکتی ناشی از دارو و آسیب به اندام‌ها شود. اما زمانی که دارو از طریق بینی مصرف می‌شود، این دارو می‌تواند از طریق عصب بویایی وارد مغز شود.»

میشرا و رادنی جانسون از دانشگاه مینه سوتا نوعی داروی محلول در آب ساختند که در تحقیقات فعلی مورد استفاده قرار گرفته است. هرچند کنترل این شکل جدید دارویی که آن‌ها ایجاد کردند آسان‌تر بود، اما هنوز فاقد ابزاری موثر برای وارد کردن آن به مغز بود.

این گروه به‌صورت موازی در حال کار با یک شریک صنعتی برای تولید نانوذرات میکروسکوپی نشاسته ذرت برای کاربردهای کشاورزی بودند. تیم مهندسی این پروژه توانستند این دارو را به نانوذرات نشاسته ذرت متصل کنند که اگر با یک پلیمر طبیعی اسپری شود، می‌تواند به عمق حفره بینی نفوذ کرده و یک ژل نازک در پوشش مخاط ایجاد کند و به آرامی دوز کنترل شده‌ای از آن آزاد شود. این دارو برای سه روز در درمان علائم اسکیزوفرنی موثر است.