سرمایه‌گذاری برای توسعه نانوداروی بهبوددهنده ضربه مغزی

شرکت بین‌المللی ادیسه گروپ (Odyssey Group International)، یک شرکت خرید دارایی و فناوری متمرکز بر تولید محصولات پزشکی منحصر به‌فرد و شرکت پریوکاس (Prevacus Inc)، از گزارش نتایج مطالعات پیش بالینی محصول نانویی خود خوشحال هستند. این مطالعه مربوط به بررسی توزیع زیستی داروی PRV-002 (Prevasol) در مغز است. این دارو یک ترکیب جدید در حال توسعه برای درمان ضربه مغزی است.

در این مطالعه، PRV-002، یک نورو استروئید، به شکل اصلی خود و به‌عنوان یک ذره نانویی فرموله شد. مطالعات پیش بالینی روی حیوانات نشان داده است که PRV-002 جذبی سریع در مغز داشته و توزیع زیستی آن در کل مغز هنگامی که از راه بینی تجویز می‌شود، وجود دارد.

دکتر جیک وان لاندینگام، مدیر ارشد اجرایی پریوکاس می‌گوید: «ما خوشحالیم که می‌بینیم چنین سطح قابل توجهی از ترکیب در طی ۸ ساعت بعد از تجویز از راه بینی به مغز رسیده است. این داده‌ها فرضیه ما را تأیید می‌کند که تجویز نانوذرات از طریق بینی فراهمی زیستی مغز را بهبود می‌بخشد. PRV-002 بیشترین تمرکز را در قسمت جلویی مغز دارد. تجمع در لوب جلویی، با توجه به ارتباط مستقیم آن با اعصاب بویایی کاملاً منطقی است. کاربرد بینی برای تجویز سریع، به ویژه در شرایط التهاب حاد مغزی که درمان فوری بسیار مهم است، ایده‌آل است.»

در این مطالعه، هر دو شکل PRV-002 سه بار، یک دوز اولیه و دو دوز بعدی در فواصل ۴ ساعته، از طریق بینی به افراد تزریق شد. بافت مغز در ۸ ساعت بعد از استفاده از راه بینی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، وقتی دارو به‌صورت نانوذره فرموله شد، تقریباً ۴۰ درصد بیشتر PRV-002 در تمام قشرهای مغز، از جمله مخچه، پخش شد. هنگامی که از نظر آلومتری مقیاس‌بندی می‌شود، غلظت دوز در این مطالعه نشان‌دهنده کمترین دوز در نظر گرفته شده برای استفاده در آزمایش‌های برنامه‌ریزی شده فاز ۱ انسانی است.

مایکل ردموند، مدیرعامل شرکت ادیسه می‌گوید: «ضربه مغزی یک مسئله جدی در ورزش، ارتش و در افراد مسن است که در حال حاضر هیچ درمان دارویی تایید شده توسط FDA ندارد. این داده‌های حیوانی از فراهمی زیستی PRV-002 در مغز پس از ضربه مغزی پشتیبانی می‌کند. ما مشتاق هستیم که وارد همکاری مشترک شده و به برنامه توسعه دارو کمک کنیم.»

پیش از این، ادیسه با پریوکاس برای خرید ماده فعال دارویی PRV-002 (Prevasol) به‌منظور معالجه آسیب‌دیدگی مغزی در ژانویه ۲۰۲۱ توافق‌نامه‌ای را نهایی کرده بود. توافقنامه قطعی امضا شده‌است.

شرکت بین‌المللی ادیسه گروپ یک شرکت خریدار فناوری و دارایی با تمرکز در زمینه راه‌حل‌های پزشکی نجات‌دهنده زندگی است. مأموریت شرکت ادیسه، ایجاد، به‌دست آوردن و جمع‌آوری دارایی‌های متمایز و فناوری‌های استثنایی است که راه‌حل‌های پزشکی معنی‌داری را ارائه می‌دهد.