توسعه ۷۵۰ محصول و دستگاه نانو در کشور، تا پایان سال ۱۳۹۹

براساس اطلاعات درج شده در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری ‌نانو، تا پایان سال ۱۳۹۹، ۷۵۰ محصول و تجهیز نانو در کشور توسعه یافته و گواهی نانومقیاس برای آن‌ها صادر شده است.

براساس این اطلاعات، ۲۲۳ شرکت تولیدکننده محصول و ۵۹ شرکت تولیدکننده تجهیز در کشور در حوزه فناوری‌ نانو فعالیت دارند.

یکی از اهداف ستاد ویژه توسعه فناوری ‌نانو، افزایش رفاه و ثروت در جامعه با کمک فناوری ‌نانو است که این هدف در سایه توسعه محصولات و کالاهای جدید و بهبود و ارتقا کیفی محصولات پیشین با فناوری ‌نانو اتفاق می‌افتد.

از این روی یکی از برنامه‌های این ستاد حمایت از تولید محصولات و تجهیزات نانویی است که آمار این دستاوردها نیز در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری ‌نانو درج می‌شود.

براساس اطلاعات منتشر شده در این پایگاه، تا پایان سال ۱۳۹۹، ۷۵۰ محصول و دستگاه در کشور توسعه یافته و گواهی‌ نانومقیاس برای آن‌ها صادر شده است. این در حالی است که در پایان سال ۹۸ این رقم ۶۴۷ تجهیز و محصول بوده است.

 

از میان ۷۵۰ محصول و دستگاه ثبت شده در در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری ‌نانو، ۵۳۵ مورد مربوط به محصولات نانو و ۲۱۵ مورد مربوط به تجهیزات نانو بوده است که هر دو شاخص طی سال‌های گذشته روند رو به رشدی را تجربه کرده‌اند، هر چند در این میان محصولات نانو رشد قابل توجه‌تری داشته است.

در مجموع ۲۷۳ شرکت اقدام به توسعه این محصولات کرده‌اند که ۲۱۴ شرکت در بخش توسعه محصول و ۵۹ شرکت در بخش توسعه دستگاه فعالیت داشته‌اند.

اطلاعات جامع مربوط به این شرکت‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری ‌نانو قابل دسترسی است و می‌توان جزئیات مربوط به فعالیت‌های این شرکت‌ها و محصولات آن‌ها را در این پایگاه مشاهده کرد.

لازم به ذکر است که حوزه «عمران و ساختمان» با ۲۰ درصد بیشترین سهم را در میان محصولات و تجهیزات نانو داشته و بعد از آن «دارو، بهداشت و سلامت» و «خدمات و ملزومات صنعتی» هر کدام با ۱۳ درصد بوده است.