تولید فیلترهای سرسرنگی با استفاده از نانوالیاف در کشور

فیلترهای سرسرنگی با استفاده از نانوالیاف در کشور تولید شد. فیلتر سرسرنگی در تنوع بالایی از حدود ۳۰ سال پیش توسط شرکت‌های بزرگی نظیر سارتریوس تولید و به بازار بین‌المللی عرضه شده است. از جمله کاربردهای این فیلترها می‌توان به مواردی نظیر استفاده در آزمایش‌های کشت سلولی، استفاده در دستگاه‌های HPLC و UHPLC، آنالیز محصولات دارویی، آنالیز گراویمتری، آنالیز رنگ و آنالیزهای نوشیدنی اشاره کرد. فیلترهای سرسرنگی می‌توانند جهت حذف ذرات از نمونه، پیش از آنالیز HPLC و یا آنالیزهای دیگر که توسط دستگاه‌های گران‌قیمت انجام می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرند.فیلتر سرسرنگی از دو جزء اصلی غشا و نگه‌دارنده غشا (ماژول) تشکیل شده است. غشای به کار رفته در فیلترهای سرسرنگی مرسوم در بازار معمولاً از نوع فیلمی هستند، اما با گسترش فناوری نانو که امروزه تقریباً در همه حوزه‌ها وارد شده، شرکت نانوغشا پلیمر ایرانیان از این فناوری در تولید فیلتر سرسرنگی بهره برده است. سابقه تولید این فیلترها با استفاده از نانوالیاف توسط شرکت‌های خارجی به حدود ۴-۵ سال گذشته بازمی‌گردد.

تجهیز فیلترهای سرسرنگی به نانوالیاف

این محصول برای اولین‌بار در ایران توسط شرکت نانوغشا پلیمر ایرانیان تولید و به بازار مصرف عرضه شده است. این در حالی است که این محصول حتی بدون استفاده از فناوری نانو قبلاً در کشور تولید نشده است. در نمونه نانویی این محصول، غشای به کار رفته از جنس نانوالیاف پلیمری (پلی‌یورتان و پلی‌اکریلونیتریل) است که از طریق فرایند الکتروریسی به صورت آب‌گریز یا آب‌دوست تولید می‌شود. با به‌کارگیری نانوالیاف در تولید این فیلتر ضمن بهبود عملکرد آن، از میزان پلیمر کمتری برای ساخت محصول استفاده می‌شود.غشاهای نانوالیاف به کار رفته در فیلتر سرسرنگی به دلیل داشتن تخلخل بالا و شبکه‌های متصل به یکدیگر، دارای خواص منحصربه‌فردی هستند.

محصول تولیدی شرکت نانوغشا پلیمر ایرانیان دارای مزیت‌هایی همچون شار عبوری بالاتر، فشار عملیاتی کمتر، راندمان بالاتر و حجم فیلتراسیون بیشتر نسبت به محصولات تجاری موجود است.

چنان‌که اشاره شد یکی از کاربردهای فیلتر سرسرنگی استفاده در دستگاه‌های HPLC است. به دلیل وجود حفرات بسیار نازک در دستگاه HPLC و فشار بالای داخل دستگاه، ذرات ریز به راحتی می‌توانند به دستگاه HPLC آسیب بزنند. کار با خطوط شیلنگ، استفاده زیاد از سرنگ و سوزن را به همراه دارد، بنابراین فیلترهای سرسرنگی هنگام کار با این خطوط نیز کاملاً مناسب هستند. به علاوه برای فیلتراسیون معمولی مخصوصاً زمانی که حجم نمونه پایین باشد، می‌توان از فیلترهای سرسرنگی استفاده کرد.

با شرکت نانوغشا پلیمر ایرانیان بیشتر آشنا شوید

شرکت نانوغشا پلیمر ایرانیان از سال ۱۳۹۷ کار خود را با ساخت دستگاه الکتروریسی و برنامه‌ریزی برای ساخت قالب فیلتر سرسرنگی شروع کرده است و پس از ساخت دستگاه، آزمایش، بررسی و رفع مشکلات خط تولید، در ابتدای سال ۱۳۹۹ موفق به تولید اولین نمونه‌های فیلتر سرسرنگی شده است. این شرکت پس از اخذ تأییدیه‌های مختلف نیز اقدام به ارتقای کیفیت محصول خود کرده و وارد مرحله جدیدی از تولید فیلتر سرسرنگی شده است. شرکت نانوغشا پلیمر ایرانیان در سال ۱۳۹۹ موفق به کسب گواهینامه نانومقیاس برای محصول فیلتر سرسرنگی شده است.

تاکنون در شرکت «نانوغشا پلیمر ایرانیان»، به‌واسطه تولید فیلتر سرسرنگی، شش نفر نیروی متخصص جذب شده‌اند؛ دو نفر کارشناس فروش و بازاریابی و تبلیغات، یک نفر دکتری شیمی جهت تحقیق و توسعه، یک کارشناس شیمی به منظور نظارت بر عملکرد تولید، یک کارشناس ارشد مدیریت صنعتی جهت مدیریت تولید و یک نفر مهندس برق-مکانیک که مسئولیت ساخت و تجهیز دستگاه‌های تولید را عهده‌دار است.

برآورد مسئولان این شرکت از میزان مصرف فیلتر سرسرنگی در کشور سالانه تقریباً ۲۰۰ هزار عدد است و توان تولیدی خود را برای تولید این محصول ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار در سال عنوان می‌کنند.

مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی، آزمایشگاهی و شرکت‌های تولیدکننده دارو اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان این محصول هستند.

مسئولان شرکت نانوغشا پلیمر ایرانیان مواردی مانند عدم ثبات در بازار مواد اولیه (به‌ویژه قیمت مواد اولیه)، عدم اعتماد مراکز فروش تجهیزات پزشکی و به‌طور کلی خریداران به محصولات ایرانی و حمایت نشدن از سوی نهادهای مربوطه را عمده‌ترین مشکلات و مانع پیش‌روی تولید و فروش محصولات خود می‌دانند.

به گفته مسئولان این شرکت یکی از دیگر مشکلات تولید در کشور ما نبود مرجع مشخص برای انجام تست‌های مختلف روی محصول و دریافت بازخورد دقیق است. به علاوه آن‌ها از وجود ضعف‌های شدید در بعضی زمینه‌های فنی مانند قالب‌سازی که پایه و اساس تولید فیلترهای سرسرنگی به حساب می‌آید، سخن می‌گویند.

همچنین این محصول با کمک فناور اصلی شرکت نانوغشا پلیمر ایرانیان، در اختیار جمعی از اساتید دانشگاه‌های مختلف قرار گرفته و ضمن معرفی کامل آن، بازخورد و نظرات آن‌ها جهت توسعه و ارتقای هر چه بهتر کیفیت محصول دریافت شده است.

برای آشنایی بیشتر با فیلترهای سرسرنگی شرکت نانوغشا پلیمر ایرانیان به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.