واکس چرم آنتی‌باکتریال، تمیزکننده و محافظ سطوح چرمی

یکی از شرکت‌های ایرانی، واکس چرم آنتی‌باکتریال تولید و به بازار عرضه می‌کند که تمیزکننده و محافظ سطوح چرمی بوده و برای کیف، کفش، پوشاک و مبلمان چرمی نیز قابل استفاده است. در این واکس از عصاره گیاه آلوئه‌را استفاده شده است.

شرکت کیمیا پژوهش ماهان طی سال‌های اخیر واکس چرم آنتی‌باکتریال نانویی تولید و به بازار عرضه می‌کند که در آن از مواد سنتزی و همچنین عصاره‌های گیاهی استفاده شده است. این واکس نانویی، برخلاف واکس‌های رایج در بازار که حاوی مشتقات نفتی است، عاری از مواد و حلال‌های نفتی بوده و مشکلات واکس‌های رایج را ندارد.

این واکس نانویی گیاهی، یک پاک‌کننده قوی سطح بوده که به سرعت جذب شده و به داخل چرم نفوذ می‌کند که این کار موجب براقیت و درخشندگی مناسب سطح می‌شود. از ویژگی‌های جالب توجه این واکس می‌توان به عدم استفاده از مواد چربی مضر در فرمولاسیون آن اشاره کرد که موجب شده تا این واکس کاملا با پوست دست انسان سازگار باشد.

بارزترین ویژگی این واکس، استفاده از نانوذرات در آن است. وجود نانوذرات با ابعاد کمتر از ۱۰۰ نانومتر در این محصول، موجب افزایش خاصیت آنتی‌باکتریال و ممانعت از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها در سطوح چرمی می‌شود.

تونیک گیاهی رزانا محصولی گیاهی، دانش‌بنیان و آنتی‌باکتریال بوده که برای مراقبت از سطوح چرمی ساخته شده است. چرم از جمله سطوح زنده بوده که نیازمند مراقبت پیوسته است، این محصول از طریق آب‌رسانی و سازگاری با پوست، نفوذپذیری بالا در بافت چرم و خاصیت آنتی‌باکتریال سبب افزایش چند برابری عمر چرم، ضدعفونی‌کننده سطح و نرم‌کنندگی چرم شده و با از بین بردن بوی نامطبوع داخل کفش از طریق افشانه بر روی سطح بیرونی کفش به زیبایی و دوام کفش کمک شایانی می‌کند.

استفاده از مواد شوینده شیمیایی موجود برای محصولات چرمی باعث تخریب زنجیره پلیمری آن شده و به مرور زمان چرم را دچار خوردگی و تخریب می‌کند. از طرفی تداوم آلودگی بر روی سطوح چرمی یا چوبی علاوه بر ایجاد خفگی سطح، سبب فرسایش و تخریب زودرس مولکول‌های سطحی شده و در صورت مرطوب شدن سطح، شوره زده و موجب خشکی و ایجاد ترک‌های سطحی می‌شود. این واکس حاوی مواد گیاهی برای پاسخ به نیاز کشور تولید و به بازار عرضه شده است. یکی از ویژگی‌های این واکس آنتی‌باکتریال، خوش‌بویی آن است، عطر ذاتی موجود در عصاره‌های گیاهی به کار رفته در این واکس موجب می‌شود تا سطوح علاوه بر طراوت و زیبایی، از بوی خوش نیز بهره‌مند باشند