جذب سرمایه برای تجاری‌سازی نانوفتوکاتالیست

شرکت سیزیگی پلاسمونیکس موفق به جذب ۲۳ میلیون دلار سرمایه برای تجاری‌سازی فتوکاتالیستی شده ‌است که می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را با کمک فناوری ‌نانو به حداقل برساند.

سیزیگی پلاسمونیکس (Syzygy Plasmonics)، یک شرکت فناور در حال توسعه فوتوکاتالیست با عملکرد بالا برای صنایع گاز، شیمی و انرژی است. این شرکت از سرمایه‌گذاری ۲۳ میلیون دلاری سری B به رهبری هرایزن ونچرز و با مشارکت سرمایه‌گذاران جدید جهانی از جمله اکوئینور ونچرز خبر داد.

جزئیات توسعه فناوری این نوع فتوکاتالیست‌های پلاسمونی که توسط محققان دانشگاه رایس توسعه یافته و لیسانس استفاده از آن به شرکت سیزیگی پلاسمونیکس واگذار شده، در مجلات علمی معتبری نظیر Science ، Nature و PNAS به چاپ رسیده است.

این آنتن-راکتور ترکیبی از نانوذره پلاسمونیک جمع‌کننده نور (آنتن) و نانوذرات کاتالیزور سنتی کوچکتر (راکتور) است. توسعه راکتور نیاز به تخصص مهندسی شیمی، اپتیک، علوم مواد، فیزیک نظری و نانوفوتونیک دارد.

سرمایه‌گذاران قبلی و سری A از جمله The Engine ، GOOSE Capital و Evok Innovations نیز در این دوره از سرمایه‌گذاری مشارکت کرده‌اند.

این سرمایه جمع‌آوری شده برای تولید محصول، استخدام نیروی انسانی جدید و تجاری‌سازی راکتور فوتوکاتالیستی سیزیگی پلاسمونیکس هزینه خواهد شد، که گام‌های اساسی به‌منظور تحقق مأموریت این شرکت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با استفاده از نور است تا گزینه‌ای مناسب برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی در تولید مواد شیمیایی ارائه شود.

امروزه، تولید مواد شیمیایی مانند پلاستیک، سوخت، کود و هیدروژن در درجه اول به سوخت فسیلی متکی است. تقاضای گرما برای تأمین انرژی فرآیندهای احتراق برای تولید مواد شیمیایی ۳٫۶ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی (GHG) را تشکیل می‌دهد.

فناوری فوتوکاتالیستی سیزیگی پلاسمونیکس نور را جایگزین گرما می‌کند تا از این منبع برای واکنش‌‌های شیمیایی استفاده کند، تحولی که هدف آن کاهش انتشار CO2 تا سال ۲۰۴۰ است.

تروور بست، مدیرعامل سیزیگی پلاسمونیکس می‌گوید: «با استفاده از برق تجدیدپذیر به‌عنوان منبع انرژی، فناوری ما تمیزتر خواهد شد و به دلیل پایداری و فعالیت فوتوکاتالیست‌ها، می‌توانیم ده‌ها فرصت جدید ایجاد کنیم، واکنش‌هایی را تنظیم کنیم که مواد شیمیایی مختلفی تولید می‌کنند. محصول اولیه ما بر حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از تولید هیدروژن، تبدیل فرآیند صنعتی مربوط به ساخت نیمه‌هادی‌ها، LED‌ها و فلزات متمرکز خواهد بود. سیستم ما همچنین قابل استفاده در صنایعی است که از پیل‌های سوختی هیدروژن بهره‌مند هستند.

به گفته بنیان‌گذار شرکت سیزیگی پلاسمونیکس، راکتورهای سبک سیزیگی پلاسمونیکس مقیاس‌پذیر هستند و از مواد کم هزینه ساخته شده‌اند، موادی با شرایط عملیاتی بسیار ملایم‌تر از نمونه‌های رایج استفاده می‌شوند.

اولین گزینه شرکت سیزیگی پلاسمونیکس برای تولید هیدروژن این است که در این فناوری امکان کاهش هزینه تولید هیدروژن را به همراه داشته و در عین حال، انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز صفر شود.