نانوکامپوزیتی که آلودگی زیست‌محیطی صنعت دامپروری را کاهش می‌دهد

نتایج یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که با استفاده از نوعی نانوکامپوزیت می‌توان آلودگی مس و آرسنیک حاصل از فعالیت صنعت دامداری را کاهش داد.

محققان نانوکامپوزیت جدیدی برای جلوگیری از آلودگی صنعت دام، تولید کردند. با توسعه دامداری، مقدار زیادی یون مس و آرسنیک با ادرار دام در آب و خاک آزاد می‌شود، زیرا Cu (II) و As (III) معمولاً برای تقویت رشد برخی از دام‌ها وارد رژیم غذایی آن‌ها می‌شود.

یون‌های Cu و As به راحتی توسط محصولات کشاورزی جذب می‌شوند و پس از مصرف این محصولات، در بدن انسان تجمع می‌یابند و در نتیجه اثرات منفی جدی بر سلامتی دارند. این موضوع یکی از مشکلات اساسی است که توسعه پایدار دامداری و کشاورزی را محدود می‌کند. بنابراین، ضروری است که یک فناوری جدید برای تصفیه آب، خاک و ادراری که توسط دام با Cu / As آلوده شده ارائه شود.

اخیراً تیمی به سرپرستی ژنگیان از موسسه ماشین‌های هوشمند موفق به تولید نانوکامپوزیتی برای حذف هم‌زمان Cu (II) و As (III) شدند. آن‌ها این نانوکامپوزیت را با استفاده از میکروکره‌های Fe3O4 و ZIF-8 از طریق روشی به نام FZ تولید کردند.

در این تحقیق که نتایج آن در قالب مقاله‌ای با عنوان «ساخت نانوکامپوزیت Fe3O4 / ZIF-8 برای حذف هم‌زمان مس و آرسنیک از ادرار آب / خاک» به چاپ رسیده است، دانشمندان کارایی حذف مس (II) و آرسنیک سه ظرفیتی را با استفاده از این نانوکامپوزیت بررسی کردند. نتایج نشان داد که با این روش می‌توان مس و آرسنیک را از محیط خارج کرد.

نتایج این پروژه نشان داد که می‌توان با استفاده از نانوکامپوزیت اقدام به حذف هم‌زمان Cu (II) و As (III) از آب، خاک و ادرار دام کرد که ممکن است دارای مقدار بالایی آلودگی Cu (II) و As (III) باشد.