تولید نانومواد از اتمسفر مریخ!

شرکت یوپی کاتالیست، فناوری را توسعه داده که با استفاده از آن می‌توان اتمسفر مریخ را به نانومواد کربنی تبدیل کرد. این شرکت نوپا با همکاری آژانس فضایی اروپا در حال مقیاس‌پذیر کردن این فناوری است.

یک استارت‌آپ مستقر در استونی با پشتیبانی آژانس فضایی اروپا تولید اکسیژن در مریخ را آغاز می‌کند. تیم استونیایی شرکت یوپی کاتالیست (UP Catalyst) در حال توسعه روش جدید تولید اکسیژن در مریخ است. با پشتیبانی فنی، بودجه‌ای و مشاوره از سوی متخصصان، این شرکت در مسیری است که به انسان کمک می‌کند تا گام بعدی را در تسخیر فضا بردارد.

ناسا دهه‌ها برای اکتشاف مریخ و استفاده از منابع اکسیژن موجود در آن (معروف به MOXIE) تلاش‌های امیدوارکننده‌ای انجام داده است. MOXIE با جداسازی اتم‌های اکسیژن از مولکول‌های دی‌اکسید کربن که از یک اتم کربن و دو اتم اکسیژن ساخته شده‌اند، کار می‌کند.

روش ابتکاری جذب کربن یوپی کاتالیست همان روش قبلی مورد استفاده در پروژه MOXIE بوده که در همان دما کار می‌کند. تفاوت در این است که شرکت یوپی کاتالیست در حال پردازش مجدد دی‌اکسید کربن و تبدیل آن به نانومواد کربنی با ارزش است. نانومواد تولید شده می‌تواند در زمینه‌های مختلف صنعت فضا مورد استفاده قرار گیرد، به‌عنوان مثال، در فناوری‌های باتری و ابر خازن، پوشش‌های رسانا و تقویت‌کننده، فرمولاسیون‌های پلیمری، فیلترهای آب و غیره می‌توان از این نانومواد استفاده کرد. مریخ دارای جو نازک با فشار سطح کمتر از یک صدم کره زمین است. علاوه بر این، ۹۶ درصد جو مریخ دی‌اکسید کربن است و فقط حدود ۰٫۱ درصد اکسیژن دارد. برای مقایسه توجه کنید که ۲۱ درصد جو زمین اکسیژن است. یوپی کاتالیست یک روش جدید برای استفاده از هر دو محصول جانبی به روشی پایدار ایجاد کرده است.

دکتر گری اورب، مدیرعامل یوپی کاتالیست، می‌گوید: «ما همچنان به سمت هدف خود یعنی استقرار انسان در مریخ حرکت می‌کنیم.»

سون لیلا، مدیر پروژه ESA BIC، گفت: «یوپی کاتالیست دارای یک زمینه علمی و فنی بسیار قوی بوده که به معنای پتانسیل بالا برای پشتیبانی از مأموریت‌های انسانی در مریخ است.»

لیلا می‌افزاید: «بودجه ESA BIC فقط نشانه کوچکی از پشتیبانی ESA از یوپی کاتالیست برای ایجاد ارتباط بین آن‌ها و متخصصان خاص این حوزه برای شروع مقیاس‌پذیر کردن روش تولیدی آن‌ها است.»

ESA BIC استونی بخشی از شبکه ESA BIC در سراسر اروپا است که دسترسی به تخصص، دانش و داده ESA، امکانات آزمایشگاهی و پشتیبانی عملی توسعه تجاری از تیم‌های در حال پیشرفت را فراهم می‌کند.

تیم یوپی کاتالیست می‌گویند که آن‌ها مشتاقانه منتظر شرکت در پروژه‌ای با چنین مقیاسی هستند.