در همگرایی فناوری‌ها فرصت‌های زیادی نهفته است

به گفته دکتر سلطانی در همگرایی فناوری‌ها فرصت‌های زیادی نهفته است که باید از این فرصت‌ها برای ارتقای کشور استفاده کرد.

دکتر سلطانی، رئیس مرکز فناوری‌های همگرا در رویداد معرفی ۲۶ محصول این حوزه گفت: «در حوزه فناوری‌های همگرا فرصت‌های زیادی نهفته است که اگر از این فرصت‌های به موقع استفاده کنیم باعث شکوفایی کشور می‌شود. در حال حاضر نمی‌توان تصور کرد که محصول جدیدی به بازار وارد شود و در آن از فناوری‌های همگرا استفاده نشده باشد. در انقلاب صنعتی چهارم که چند سالی است مطرح شده، ابزارهای فناوری‌های همگرا و همگرایی فناوری‌ها دیده می‌شود.»

وی در ادامه افزود: «رقابت جدی میان آمریکا و چین در توسعه فناوری شکل گرفته است. آمریکا دریافته است که اگر بخواهد در این رقابت موقعیت خود را حفظ کند باید بودجه تحقیقاتی خود را افزایش دهد و فناوری‌های همگرا را محور تحقیقات خود قرار داده است.»

رئیس مرکز فناوری‌های همگرا در بخش معرفی نقاط همگرایی گفت: «ما نقاط همگرایی را محل تلاقی فناوری‌های نانو، زیست‌فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی می‌دانیم. مرکز فناوری‌های همگرا از سال ۱۳۹۵ تشکیل شده و تاکنون روی توسعه محصول در نقاط همگرا تمرکز داشته است. پشتیبانی اصلی فناوری‌های همگرا به عهده ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو بوده و با ستادهای دیگر همکاری نزدیکی داریم و گاهی به صورت مکمل با این ستاد تعامل داریم.»

وی درباره عملکرد این مرکز گفت: «از ابتدای فعالیت مرکز فناوری‌های همگرا تا کنون ۱۲۵ طرح مورد حمایت قرار گرفته که در حال حاضر ۲۶ طرح آن که مربوط به دو سال گذشته است، در این رویداد معرفی می‌شوند. ما معمولا برای تیم‌های نوپا، دوره‌های پیش‌ شتابدهی را برگزار می‌کنیم که تاکنون چهار دوره برگزار شده و ۶۳ استارت‌آپ از این دوره‌ها بیرون آمده است.»

دکتر سلطانی درباره حمایت‌های ستاد همگرا می‌گوید: «معمولا به سه شکل گرنت هوشمند، وام هوشمند و دوره پیش‌شتابدهی حمایت از شرکت‌ها را انجام می‌دهیم. در دوره پیش‌شتابدهی با کمک شتابدهنده‌ها دانش شرکت‌ها را ارتقا می دهیم. در مورد طرح‌هایی که ریسک دارند و دولت باید به آن‌ها ورود کند، از گرنت هوشمند استفاده می‌کنیم. در مورد طرح‌هایی که در مسیر تجاری‌سازی جلوتر هستند وام هوشمند به شرکت‌ها داده می‌شود.»