تشکیل کمیته مشترک ستاد نانو با سازمان استاندارد برای رفع چالش‌ها و تسریع استانداردسازی محصولات‌ نانو

با تشکیل کمیته مشترکی میان ستاد توسعه فناوری‌ نانو و سازمان ملی استاندارد ایران، مسائل و مشکلات موجود در مسیر استانداردسازی محصولات مبتنی بر فناوری‌ نانو رفع خواهد شد.

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در روز سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، در نشستی میزبان آقای غلامرضا شریعتی، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بود. در این نشست جمعی از معاونین و مدیران سازمان ملی استاندارد آقای دکتر شریعتی را همراهی می کردند. در ابتدای نشست دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، به تشریح وضعیت کشور ایران در حوزه فناوری نانو پرداخت.

دکتر سرکار با اشاره به جایگاه کشور در شاخص‌های مرتبط با علم، فناوری و نوآوری فناوری نانو، گفت: «کشور ایران هم‌اکنون با تدوین ۱۲۴ استاندارد ملی در رتبه سوم جهانی به لحاظ تعداد استانداردهای ملی منتشر شده قرار دارد. همچنین تاکنون ۸ استاندارد بین‌المللی (ایزو) با مسئولیت ایران در حوزه فناوری نانو تدوین گردیده است که نزدیک به ۱۰ درصد استانداردهای بین‌المللی منتشر شده در سازمان ایزو را شامل می شود.»

سپس دستاوردهای و فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری نانو در حوزه استانداردسازی فناوری نانو در زمینه تدوین استانداردهای ملی، تدوین استانداردهای بین‌المللی، تشکیل شبکه ایمنی نانو، شبکه آزمایشگاهی، برنامه نانومترولوژی و نانومواد مرجع و گواهی‌دهی محصولات نانو ارائه شد. درادامه چالش‌های موجود در زمینه استانداردسازی فناوری نانو مطرح شد. نبود زیرساخت‌های اندازه‌شناسی نانو به‌ویژه نانومواد مرجع و آزمایشگاه‌های مرجع اندازه‌شناسی نانو، قدیمی بودن برخی از استانداردهای ملی و لزوم تجدیدنظر در آن‌ها با توجه به پیشرفت فناوری‌های نوین در کشور، زمانبر بودن فرآیند اعطای نشان نانو از جمله چالش‌های اصلی در این زمینه بود.

در ادامه حاضرین پیشنهاداتی را برای حل چالش‌ها و مشکلات و تسریع در امور مرتبط با استانداردسازی فناوری نانو مطرح نمودند. به پیشنهاد ستاد نانو و با موافقت سازمان ملی استاندارد مقرر شد کمیته کاری مشترکی با حضور و مدیرانی از دو طرف تشکیل شود و مسایل و مشکلات از طریق این کمیته مطرح و برای رفع آن‌ها اقدام شود. در پایان نشست، رئیس و معاونین و مدیران سازمان ملی استاندارد ایران از نمایشگاه دائمی محصولات فناوری نانو در محل ستاد نانو بازدید کردند.