استفاده از نانوکاتالیست‌های ایرانی برای کمک به هوای پاک

استفاده از نانوکاتالیست‌های شرکت ایران دلکو در خودروها می‌تواند تاثیر شگرفی در کاهش آلایندگی گازهای خروجی اگزوزها داشته باشد. شرکت ایران دلکو، مبدل کاتالیستی خودرو حاوی نانوذرات فلزات گران‌بها جهت کاهش آلاینده‌های گاز خروجی از اگزوز تولید می‌کند.

۲۲ هزار دم و بازدم، معادل ۱۶ کیلو هوا، سهم هر نفر در تنفس روزانه است که در صورت وجود آلاینده‌ها در هوا بیماری‌هایی نظیر آسم و تنگی نفس تهدیدکننده سلامت افراد جامعه است.

نوید مولوی‌زاده، قائم مدیرعامل شرکت ایران دلکو می‌گوید: «کاتالیست‌های اگزوز برای حذف گازهای خروجی از اگزوز طراحی شده‌اند و قادرند بیش از ۹۰ درصد گازهای آلاینده خروجی از موتور خودرو را کاهش دهند. کاتالیست‌های خودرو از دهه ۱۹۸۰ وارد خط تولید خودروسازی‌ها شدند و در حال حاضر در کلیه خودروهایی که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند، این کاتالیست‌ها نصب می‌شوند.»

وی می‌افزاید: «خودروهای تولیدی در کارخانه مجهز به این کاتالیست‌‌ها هستند اما بعد از خروج از کارخانه و استفاده از خودرو، به مرور این کاتالیست‌ها عملکرد خود را از دست داده و در حال حاضر نظارت دقیقی برای جایگزینی کاتالیست نو به جای کاتالیست‌های کهنه و مستعمل وجود ندارد.»

لادن کمال‌زاده؛ مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت ایران دلکو درباره کاتالیست‌های نانویی این شرکت می‌گوید: «ما موفق به کسب گواهی نانومقیاس برای این کاتالیست‌ها شده‌ایم. ما از ذرات فلزی گرانبها با ابعاد کمتر از ۲۰ نانومتر در این کاتالیست‌ها استفاده کردیم و عملکرد کاتالیست‌ را با کمک فناوری نانو ارتقا داده‌ایم.»

در این کاتالیست‌ها از نانوذرات فلزات گران‌بهایی نظیر پلاتین و پالادیم استفاده شده است که می‌تواند تا ۹۰ درصد میزان آلودگی را کاهش دهد. این کاتالیست، گازهای خروجی را به مواد بی‌ضرر یا کم‌ضرر تبدیل می‌کند. بنابراین استفاده از نانوکاتالیست‌ها می‌تواند تاثیر به‌سزایی در بهبود کیفیت هوا داشته باشد.

داود اکبری، مدیر تولید شرکت ایران دلکو می‌گوید: «خط تولید فعلی شرکت ایران دلکو از بزرگترین خطوط تولید مبدل‌های کاتالیستی خودرو در خاورمیانه بوده و کلیه تجهیزات و قطعات آن با دانش فنی داخلی این شرکت طراحی و ساخته می‌شوند. این شرکت امکان تولید تمام کاتالیست‌های مصرفی در خودروها و موتورسیکلت‌های ساخت داخل کشور را دارد.»