مطالعه‌ی پارامترهای آنالیزی گرمایی نانومواد با دستگاه DSC ایرانی

دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی شرکت تجهیزات سازان پیشتاز، ابزاری بسیار قدرتمند برای مطالعه‌ی پارامترهای آنالیزی-گرمایی نانومواد است. از این روش می‌توان برای اندازه‌گیری دمای انتقال شیشه‌ای و بلورینگی نانومواد و نانوکامپوزیت‌ها استفاده کرد. این دستگاه قادر است گستره وسیعی از دما، از دمای محیط تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد را پوشش داده و با دقت اندازه‌گیری ۰٫۰۱ سانتیگراد مواد را آنالیز کند.

گرماسنجی روبشی تفاضلی موسوم به DSC یکی از انواع ادوات تجزیه حرارتی است که در شیمی کاربرد فراوان دارد و برای تعیین تغییرات آنتالپی و مقدار ظرفیت گرمایی ویژه در یک واکنش شیمیایی، خواه واکنش گرماگیر یا واکنش گرمازا، به کار می‌رود.

در گرماسنجی روبشی تفاضلی، حسگرها یکی از اجزای کلیدی سیستم محسوب می‌شوند زیرا تعیین‌کننده کیفیت اندازه‌گیری هستند؛ حساسیت بیشتر به معنای امکان شناسایی تغییرات حرارتی کوچکتر در نمونه و یا بر عکس استفاده از مقادیر کمتر نمونه برای آنالیز است. برای این منظور شرکت تجهیزات سازان پیشتاز اقدام به ساخت دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی مجهز به حسگر با حساسیت بالا نموده که قادر به آنالیز موادی با آنتالپی کم مانند مواد بیولوژیکی، دارویی و الیاف است. این دستگاه در صنایع مختلف از قبیل داروسازی، پلیمر، کشاورزی، مطالعه نیمه هادی‌ها و صنایع غذایی کاربرد دارد. از این روش برای اندازه‌گیری تغییرات آنتالپی ناشی از تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی یک ماده به عنوان تابعی از دما و زمان استفاده می‌شود. گرماسنجی روبشی تفاضلی روشی سریع، بسیار حساس و با کاربری ساده بوده که شناسایی و مشخصه‌یابی مواد را امکانپذیر می‌کند.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت تجهیزات‌سازان پیشتاز، این دستگاه DSC برای کاربردهایی نظیر تعیین دمای انتقال شیشه‌ای، بررسی واکنش‌های شیمیایی، نقطه ذوب و رفتار کریستالیزاسیون مواد و مطالعه‌ی تأثیر مواد افزودنی، پرکننده‌ها و فرآوری مواد را دارد.