شانس موفقیت کاشت ایمپلنت‌های پزشکی افزایش می‌یابد

پژوهشگران نانوپوششی ایجاد کردند که روی سطح ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرد و با این کار می‌توان شانس موفقیت کاشت ایمپلنت را افزایش داد.

محققان دانشگاه پلی‌تکنیک SPbPU با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ، پوشش‌هایی را برای ایمپلنت‌های تیتانیوم ایجاد کردند که باعث رشد سریع‌تر بافت استخوانی می‌شود.

دکتر ماکسیموف از محققان این پروژه می‌گوید: «ما روشی برای استفاده از پوشش نازک (با ضخامت نانومتری) و یکنواخت اکسید تیتانیوم روی ساختارهای شبکه‌ای تیتانیوم ایجاد کرده‌ایم که می‌توان از آن به‌عنوان بهبود عملکرد ایمپلنت‌ها استفاده کرد.»

محققان این پروژه خواص طیف وسیعی از پوشش‌های ایمپلنت تیتانیوم را آزمایش کردند که از نظر ترکیب، ضخامت و ساختار با هم متفاوت داشتند. این پوشش‌ها با استفاده از لایه‌نشانی اتمی (ALD) روی سطوح مورد نظر اعمال شدند. پس از اصلاح ایمپلنت‌ها، نتایج موفقیت‌آمیزی از آزمایش این پوشش‌ها روی سلول در شرایط درون‌تنی و برون‌تنی به‌دست آوردند.

دکتر نظروف از پارک تحقیقاتی، دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ گفت: «در حال حاضر ما شروع به استفاده از نانوذرات نقره روی سطح تیتانیوم کرده‌ایم؛ زیرا این عنصر شیمیایی خواص آنتی‌باکتریال جالب توجهی داشته و خطر رد ایمپلنت را کاهش می‌دهد.»

به گفته دانشمندان، بخش مهمی از مطالعه این است که اندازه و مورفولوژی نانوذرات درست انتخاب شود؛ بنابراین، نقره اثرات سمی بر سلول‌های زنده ایجاد نمی‌کند و هم‌زمان خواص مفید پوشش قبلی ایجاد شده نیز حفظ می‌شود.