پانسمان هوشمند، مراقب دائمی زخم‌های شماست!

محققان پانسمان زخم هوشمند حاوی نانوحسگر داخلی ساختند که با درخشش به بیماران درصورت عدم بهبود مناسب زخم هشدار می‌دهند.

این پانسمان‌های چند کاره و آنتی‌باکتریال دارای حسگرهای فلورسنت هستند که درصورت شروع عفونت در زیر نور ماوراءبنفش به شدت می‌درخشند و می‌توانند برای نظارت بر روند بهبودی استفاده شوند.

پانسمان‌های هوشمند که توسط تیمی از دانشمندان و مهندسان دانشگاه RMIT ساخته شده‌ است، از خواص ضدباکتری و ضدقارچی قدرتمند هیدروکسید منیزیم استفاده می‌کند.

تولید آن‌ها از پانسمان‌های پایه نقره ارزان‌تر است اما در مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌ها به همان اندازه موثر است و قدرت ضدمیکروبی آن‌ها تا یک هفته دوام دارد.

دکتر وی خان تروونگ، رهبر این تیم تحقیقاتی، می‌گوید: «تولید پانسمان‌های آنتی‌باکتریال مقرون به صرفه با حسگرهای ترمیم داخلی، پیشرفت چشمگیری در مراقبت از زخم ایجاد می‌کند.»

تروونگ از RMIT، می‌افزاید: «در حال حاضر تنها راه بررسی پیشرفت زخم‌ها، برداشتن پانسمان باند است که هم دردناک است و هم خطرناک و به عوامل بیماری‌زا فرصت حمله می‌دهد. پانسمان‌های هوشمند تولید شده ما علاوه‌بر مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب برای کمک به بهبود زخم، همچنین دارای حسگرهای درخشان برای ردیابی و کنترل عفونت هستند. اینکه بتوانیم به راحتی ببینیم آیا مشکلی در روند درمان زخم وجود دارد یا خیر، نیاز به تغییر مکرر پانسمان را کاهش می‌دهد و به محافظت بهتر از زخم کمک می‌کند. با تحقیقات بیشتر، امیدواریم که پانسمان‌های چند منظوره ما بتوانند بخشی از نسل جدید فناوری‌های ارزان قیمت و مبتنی بر منیزیم برای مراقبت از زخم‌های پیشرفته باشند.»

بازار جهانی پانسمان پیشرفته در حال حاضر ۶/۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸ با افزایش تقاضا توسط نوآوری‌های فناورانه، افزایش تعداد جراحی و افزایش شیوع بیماری‌های مزمن مانند دیابت و سرطان، این بازار به رقم ۹/۹ میلیارد دلار برسد.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Applied Materials and Interfaces، به چاپ رسیده است.

این تیم تحقیقاتی نانوصفحاتی ساخته و آن‌ها را روی نانوالیاف قرار دادند. صفحات نانو هیدروکسید منیزیم به تغییرات pH پاسخ می‌دهند، که آن‌ها را برای استفاده به‌عنوان حسگر برای ردیابی ترمیم ایده‌آل می‌کند. پوست سالم به‌طور طبیعی کمی اسیدی است در حالی که زخم‌های آلوده قلیایی هستند. در زیر نور ماوراءبنفش، ورقه‌های نانو در محیط‌های قلیایی به شدت می‌درخشند و در شرایط اسیدی کم رنگ می‌شوند که نشان‌دهنده سطوح مختلف pH است که مراحل بهبود زخم را مشخص می‌کند. این صفحات نانو به راحتی در نانوالیاف زیست سازگار ادغام می‌شوند، بدین معنی که می‌توان آن‌ها را روی باندهای استاندارد پنبه‌ای قرار داد.

آزمایش‌ها نشان داد که نانوورق‌های هیدروکسید منیزیم برای سلول‌های انسانی سمی نیستند، در حالی که پاتوژن‌های نوظهوری مانند استافیلوکوک مقاوم در برابر دارو توسط این نانوورق‌ها نابود می‌شوند.

این تیم تحقیقاتی مشتاق همکاری با پزشکان برای پیشرفت بیشتر این فناوری از طریق آزمایش‌های پیش بالینی و بالینی است.