OLED نانویی، ۲۰ درصد نور بیشتر و مصرف انرژی کمتر

با حمایت مالی شرکت زنیت‌نانو تکنولوژی (Zenithnano Technology) و استفاده از فناوری‌ نانو، OLED به‌گونه‌ای بهبود پیدا کرده‌ است که هم نور بیشتری ایجاد و هم انرژی کمتری مصرف کنند.

الکترود جدیدی که می‌تواند ۲۰ درصد نور بیشتری از دیودهای ساطع‌کننده نور آلی آزاد کند، در دانشگاه میشیگان تولید شده‌ است. این یافته محققان می‌تواند به افزایش عمر باتری تلفن‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها کمک و یا تلویزیون‌های نسل بعدی و نمایشگرها را بسیار کارآمدتر کند.

این روش از به دام افتادن نور در قسمت ساطع‌کننده نور OLED جلوگیری می‌کند و به OLED‌ها امکان می‌دهد در حالی که از انرژی کمتری استفاده می‌کنند، روشنایی را در سطح بالایی حفظ کنند. علاوه‌بر این، این الکترود به راحتی در فرآیندهای موجود برای ساخت نمایشگرهای OLED و وسایل روشنایی قابل استفاده است.

جی گائو، استاد مهندسی برق و کامپیوتر و نویسنده مسئول مقاله این پروژه، می‌گوید: «با این راهبرد جدید، شما می‌توانید همه کارها را در یک اتاق خلاء انجام دهید.»

تا زمانی که مهندسان اقدامی انجام ندهند، حدود ۸۰ درصد از نور تولید شده توسط OLED در داخل دستگاه به دام می‌افتد. این پدیده به‌دلیل تأثیری که به هدایت موج معروف است، رخ می‌دهد. معمولا پرتوهای نوری که از زاویه نزدیک به عمود از دستگاه خارج نمی‌شوند، به عقب بازتاب شده و در نهایت در داخل OLED گم می‌شوند.

بخش قابل توجهی از نور از دست رفته به سادگی بین دو الکترود در دو طرف ساطع‌کننده نور گیر می‌افتد. یکی از بزرگترین موانع عملکرد صحیح، الکترود شفافی است که بین ماده ساطع‌کننده نور و شیشه قرار دارد که معمولاً از اکسید قلع ایندیم (ITO) ساخته شده‌ است.

تیم تحقیقاتی گائو با تعویض ITO با یک لایه نقره به ضخامت فقط پنج نانومتر، که روی یک لایه مس قرار گرفته است، عملکرد الکترود را حفظ کرده و در عین حال مشکل هدایت موج در لایه‌های OLED را برطرف کردند.

چانگ یئونگ جئونگ، از محققان این پروژه می‌گوید: «صنعت ممکن است بتواند با استفاده از لایه نقره نانومقیاس به جای الکترودهای اکسید قلع ایندیم بیش از ۴۰ درصد از نور را آزاد کند.»

نتایج این پروژه در نشریه Science Advances به چاپ رسیده است.

دانشگاه میشیگان درخواست ثبت اختراع این فناوری را داده است. این دستگاه در تاسیسات نانوساخت لوری ساخته شده‌است.