از شرکت در چالش ستاد نانو تا راه‌اندازی شرکت و توسعه نانومحصول

مدیرعامل شرکت رفرف ارکید نوآور که در حال توسعه خمیر رسانا به منظور استفاده در مدارهای الکترونیکی است، سرآغاز ورود به مسیر توسعه و تجاری‌سازی این نانومحصول را یکی از چالش‌های نوآورانه ستاد نانو خواند.

دکتر آتشه سلیمانی گرگانی مدیرعامل شرکت رفرف ارکید نوآور در حال حاضر به دنبال توسعه فناوری نوعی خمیر رسانا است که از آن در تولید حسگر و مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شود. ایشان پیش از این اقدام به تولید مرکب جوهرافشان رسانا کرده بود.

دکتر سلیمانی در این باره می‌گوید: «با توجه به پیشینه علمی و تحقیقاتی که در حوزه ساخت مرکب داشتم، در یکی از چالش‌های نوآوری ستاد با موضوع ساخت جوهر رسانا یا نیمه‌رسانا برای کاربردهای الکترونیک چاپی شرکت کردم. در این چالش نیاز به مرکب‌های پایه آبی و پایه حلال حاوی نانوذرات نقره بود که پس از انجام کارهای تحقیقاتی، موفق به توسعه این فناوری و ارائه آن به دبیرخانه چالش شدم و در نهایت این محصول به‌عنوان برنده چالش معرفی شد. از این جوهر با چاپگر موجود در بازار و همچنین چاپگر ویژه‌ای که برای این چالش در نظر گرفته شده بود، نمونه‌ مدارهایی تولید شد و از این مدارها تست نیز گرفته شد که نتایج موفقیت‌آمیزی داشت. حتی از این جوهرها برای تولید مدار برای نمایش عمومی در نمایشگاه ستاد نانو نیز استفاده شد.»

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه رنگ می‌افزاید: «از آنجایی که شکل نقره در ساخت مرکب تاثیر داشت، نانوذرات نقره را نیز سنتز کردم تا محصولی متناسب با شرایط از پیش تعیین شده به دست آید. مرکب‌های پایه آبی و پایه حلال ساخته شده با این نانوذرات تست‌های موفقیت‌آمیزی را نشان داد.»

مدیرعامل شرکت رفرف ارکید نوآور می‌گوید: «از آنجایی که خمیرهای رسانا در حال حاضر تقاضای زیادی در بازار دارد، به دنبال ساخت خمیر نیز هستم و پیش‌بینی ما این است که تا دو ماه آینده نمونه اولیه این خمیر آماده شود. حسگرها و مدارهای چاپی از جمله بازار هدف این خمیرها است.»

لازم به ذکر است که شرکت رفرف ارکید نوآور برای تجاری‌سازی این فناوری‌ها توسط دکتر سلیمانی راه‌اندازی شده است، شرکتی که در حوزه‌های تولید و فروش مواد اولیه و مرکب‌های مورد استفاده در صنعت چاپ و بسته‌بندی، صنعت رنگ و پوشش، صنعت نساجی، رنگرزی، چاپ و تکمیل پارچه و سرامیک از جمله پوشش‌های هوشمند، صنایع الکترونیک از جمله مواد و مرکب‌های با فناوری بالا، رسانا و نیمه رسانا فعالیت دارد.