فرصت‌های صادراتی رنگ‌های آنتی‌باکتریال ایرانی در اروپا

شرکت نانو ابتکار صنعت کیمیا، توسعه‌دهنده رنگ آکریلیک آنتی‌باکتریال جهت مصارف ساختمانی، با راه‌اندازی خط تولید جدید، ظرفیت تولید محصولات خود را افزایش داده که در این مسیر به فرصت‌های صادراتی نیز توجه دارد. این شرکت متعهد به فروش ماهانه صدتن از این رنگ‌های نانویی به یک شرکت آلمانی است.

یوسف امراللهی؛ مدیرعامل شرکت ابتکار نانو صنعت کیمیا می‌گوید: «در حال حاضر برای فروش صد تُن رنگ به این شرکت آلمانی متعهد هستیم و در صورت افزایش تقاضا قابلیت تامین ۵۰۰ تن رنگ در ماه را نیز داریم. تا پایان تیرماه ۲ خط تولید موازی را راه‌اندازی می‌کنیم که به افزایش ظرفیت و توان تولید شرکت نانو ابتکار صنعت کیمیا کمک خواهد کرد.»

این رنگ‌ها با رنگ‌های آنتی‌باکتریال نانویی رایج تفاوت دارد، در این رنگ‌ها از نانوورق‌های کربنی عامل‌دار استفاده شده است که مساحت سطحی بالایی دارند. از دیگر مزیت‌های این نانوورق‌ها، مقاومت بالای آن‌ها در برابر اکسید شدن است بنابراین دوام طولانی‌تر داشته و عملکرد آنتی‌باکتریالی آن‌ها در طول زمان حفظ می شود. نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این رنگ‌های نانویی هم خواص آنتی‌باکتریال دارند و هم می‌توانند برای ضدعفونی استفاده شوند.

مدیرعامل شرکت ابتکار نانو صنعت کیمیا می‌گوید: «این رنگ‌ها به دلیل اکسید گرافنی که دارند از خواص آنتی‌باکتریال برخوردار بوده و می‌توانند عوامل بیماری‌زا را از بین ببرند به همین دلیل برای مراکز بیمارستانی بسیار مناسب هستند.»

این شرکت علاوه بر رنگ، اکسیدگرافن نیز تولید می‌کند که به زودی خط تولید این ماده به بهره‌برداری می‌رسد که از جمله خط‌تولیدهای برتر تولید اکسیدگرافن در خاورمیانه است که تمام تجهیزات و دستگاه‌های آن کاملا ایرانی است. فناوری تولید این ماده نیز در قالب پتنتی در دفتر ثبت اختراعات آمریکا به ثبت رسیده است.

دکتر امراللهی از فعالیت این شرکت در بخش تولید کیت تشخیص کرونا خبر داد. به گفته وی یک کیت برای تشخیص کرونا در ۳۰ ثانیه توسط این شرکت ساخته شده است که فناوری آن نیز در USPTO به ثبت رسیده است. این فناوری  در حال حاضر با کمک یک شرکت کانادایی در حال طی مراحل اخذ مجوز در کانادا است تا در این کشور تجاری‌سازی شود.