توسعه زیرساخت‌ها برای تولید واکسن‌های مبتنی بر RNA

پرسیشن نانوسیستمز در حال ساخت تاسیسات جدیدی در ونکوور کانادا است، مرکزی که قرار است توانمندی این شرکت را در بخش توسعه واکسن‌های مبتنی بر mRNA تقویت کند.

شرکت پرسیشن نانوسیستمز (Precision NanoSystems) یکی از شرکت‌های نانوزیست‌فناوری نوآور در حوزه ارائه محصولات برای نانوپزشکی است. این شرکت مرکز زیست‌تولید ژنتیک پزشکی را افتتاح می‌کند.

شرکت پرسیشن نانوسیستمز اعلام کرد در حال توسعه قابلیت‌های تولیدی خود بوده و در این راستا تأسیسات جدیدی به مساحت ۷۵۰۰۰ متر مربع در ونکوور، بریتیش کلمبیا، ایجاد می‌کند. این تاسیسات، که در حال حاضر در دست ساخت است، در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ برای اتمام برنامه‌ریزی شده‌ است. مقر جدید شرکت پرسیشن نانوسیستمز در آن قرار دارد و شامل مجموعه‌های متعددی از روش‌‌های تولید داروهای RNA است.

شرکت پرسیشن نانوسیستمز گفته است که تسهیلات جدید این شرکت شامل یک مرکز جدید تولید زیست پزشکی داروی ژنتیک است که بخشی از آن با کمک ۲۵٫۱ میلیون دلار کانادا (۲۰٫۱ میلیون دلار آمریکا) از صندوق نوآوری راهبردی کانادا برای حمایت از تلاش‌های کشور برای آمادگی برای مقابله با همه‌گیر در آینده از طریق تولید واکسن‌های RNA تامین می‌شود.

این شرکت محصولاتی تاکنون با نام‌های NxGen Blaze و NxGen blaze+ را ارائه کرده است. پلتفورم میکروسیالی NxGen ابزاری است که به‌صورت ویژه برای توسعه نانودارو در مقیاس‌های صنعتی طراحی شده‌ است. دستگاه Blaze نیز ابزاری است که برای پلتفورم NxGen طراحی شده که ترکیب این دو موجب معرفی محصول جدیدی به نام NxGen Blaze شده‌ است. این محصول می‌تواند هزینه تولید نانوداروها را کاهش داده و سرعت تولید را نیز افزایش دهد. در حالی که شرکت‌های زیست‌فناوری به دنبال ارائه نسل جدیدی از نانودارو هستند، پرسیشن به دنبال پلتفورم‌هایی است که به محققان کمک کند تا سریع‌تر و ساده‌تر نانوذرات را تولید کنند. بیشتر شرکت‌های زیست‌فناور، روش‌های خاص خود را در تولید نانوذرات دارند. این فرآیند اغلب با توجه به نیاز محصولی یک شرکت تعریف می‌شود. پرسیشن تلاش دارد وارد این فرآیند شده و روش تولید نانوذرات را بهبود دهد. این شرکت به دنبال افزایش سرعت و کاهش هزینه تولید نانوذرات است، این دو عامل، چالش بزرگی در مسیر توسعه و تولید نانوذرات است. برای مثال، این شرکت می‌تواند در مدت ۵ دقیقه چند میلی‌لیتر نانوذره تولید کند؛ کاری که یک دانشجوی دکتری در مدت چهار ساعت انجام می‌دهد. این بهبود موجب تسریع فرآیند تحقیقات در صنعت و دانشگاه می‌شود.

پرسیشن نانوسیستمز پیش از این نیز سامانه‌ای به نام NanoAssemblr™ برای تولید نانودارو ارائه کرده بود. با پلتفورم NanoAssemblr™ می‌توان به سرعت فرمولاسیون‌های مبتنی بر نانوذرات برای رهایش اسیدهای نوکلئیک، مولکول‌های دارویی و عوامل تشخیصی ایجاد کرد. این فناوری به شرکت‌های مختلف دارویی و زیست‌فناوری و همچنین بخش دانشگاهی در ۲۰ کشور مختلف جهان فروخته شده‌ است.