درمان طاسی سر با فناوری‌ نانو امکان‌پذیر است؟

دانشمندان یک درمان بالقوه جدید و امیدوار کننده برای طاسی و ریزش مو کشف کردند. در این روش آنها از نانوذرات سریم حاوی یک ترکیب لیپیدی استفاده کردند که روی موش‌های مبتلا به طاسی نتایج امیدوارکننده‌ای در پی داشت.

براساس مطالعه‌‌ای که انجام شد، ریزش مو حدود ۱۶ درصد از مردان ۱۸ تا ۲۰ ساله و ۵۳ درصد از مردان ۴۰ تا ۴۹ ساله را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به گفته انجمن ریزش موی آمریکا، تا سن ۳۵ سالگی، دو سوم مردان تا حدودی دچار ریزش مو شده‌اند. با توجه به این که افراد زیادی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، دانشمندان به دنبال این هستند که چگونه می‌توان آن را درمان یا پیشگیری کرد.

آلوپسی آندروژنیک، که به طاسی مردانه یا زنانه نیز معروف است، شایع‌ترین علت ریزش مو است. این اتفاق زمانی می‌افتد که جریان خون کافی یا رگ‌های خونی در اطراف ریشه مو برای رساندن مواد مغذی و مولکول‌های ضروری وجود ندارد.

روش‌های درمان ریزش مو متعدد بوده که از کاربرد ترکیب شیمیایی نظیر ماینوکسیدیل روی پوست سر تا پیوند فولیکول‌های مو متغیر است. در تحقیقی که در مجله ACS Nano منتشر شد، محققان روش جدیدی را برای درمان طاسی گزارش کردند.

این گروه نانوذرات سریم را مطالعه کردند، که به نظر آنها با حذف ترکیبات فعال اکسیژن، مانند یک آنتی اکسیدان به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. آنها نانوذرات حاوی سریم را با یک ترکیب لیپیدی پوشانده و یک پچ غیرقابل انحلال حاوی میکروسوزن برای انتقال نانوذرات به پوست سر ساختند.

آنها این آزمایش را روی موش‌های نر که دارای نقاط طاس بودند، آزمایش کردند. محققان دریافتند که استفاده از این مواد، تشکیل عروق خونی را تحریک می‌کنند. موش‌هایی که تحت درمان با نانوذرات قرار گرفتند علائم سریع‌تر رشد مو را نشان دادند. آنها همچنین ترکیبات استرس اکسیداتیو کمتری در پوست خود داشتند.

اگرچه این مورد فقط روی موش‌ها آزمایش شده‌است، اما محققان امیدوارند که این فناوری بتواند یک راهبرد بالقوه برای درمان ریزش مو و طاسی الگو باشد.