فناوری‌ نانو در خدمت توسعه اتاق تمیز سبز!

اتاق‌های تمیز، معمولا چندین برابر فضاهای معمولی ساختمان انرژی مصرف می‌کنند. دو شرکت کانادایی قصد دارند تا با همکاری مشترک و استفاده از نانوپوشش‌ها، فناوری اتاق‌های تمیز را به‌گونه‌ای ارتقاء دهند که مصرف انرژی کاهش یافته و انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد.

از آنجا که کانادا همچنان پیشتاز جهان در زمینه فناوری‌های پاک است، دو شرکت کانادایی در یک پروژه انقلابی در زمینه نانوفیلم همکاری مشترکی را آغاز کردند، پروژه‌ای که در آن قرار است سیستم‌های HVAC تخصصی برای محیط‌های حساس با فناوری اتاق‌های تمیز ترکیب شده و موجب کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنایع مختلف شود.

شرکت Environmental Systems Corporation (ESC) و شرکت اورکلاک (Evercloak) اعلام کردند که یک پروژه مشارکتی جدید ۴٫۶ میلیون دلاری برای تولید تجاری در مقیاس آزمایشی غشاهای مبتنی بر گرافن را آغاز می‌کنند. بودجه این پروژه توسط نسل بعدی تولید کانادا (NGen) از وزارت نوآوری، علم و توسعه اقتصادی کانادا تامین می‌شود.

ورن سولومون بنیان‌گذار شرکت ESC می‌گوید: «این همکاری مشترک برای ما بسیار هیجان‌انگیز است. در این پروژه با فرایندهای کاهش انرژی در اتاق‌های تمیز یک گام اساسی برای رسیدن به انتشار صفر تا سال ۲۰۳۰ برداشته می‌شود. ما بسیار هیجان‌زده هستیم که در این طرح با اورکلاک و NGen همکاری کنیم.»

تجهیزات اتاق تمیز معمولاً ۳۰ تا ۵۰ برابر بیشتر از یک ساختمان تجاری معمولی از انرژی استفاده می‌کنند؛ زیرا باید درجه حرارت، رطوبت، فشار هوا و کیفیت هوا را کنترل و حفظ کرد. هرگونه افت یا نوسان در هر یک از این عوامل می‌تواند نتایج فاجعه باری بر لوازم الکترونیکی حساس، محصولات داروسازی یا کشاورزی داخل و همچنین پیامدهای مالی برای شرکت‌های درگیر داشته باشد.

غشای گرافن فوق نازک اورکلاک می‌تواند به‌طور بالقوه بهره‌وری انرژی سیستم‌های تهویه مطبوع و رطوبت‌گیری را بهبود بخشد، بنابراین هزینه‌های عملیاتی اتاق تمیز را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و مهمتر از آن، موجب کاهش انتشار جهانی کربن در این فرآیند می‌شود.

در این پروژه، ESC و اورکلاک با هم همکاری می‌کنند تا این غشاها را در ساخت سیستم‌های محیطی حیاتی و اتاق‌های تمیز با الزامات دقیق دما، رطوبت، هوا و فشار ادغام کنند. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کم کردن از هزینه‌ها مزایای رقابتی فوق‌العاده‌ای برای شرکت‌های داروسازی، زیست‌فناوری، کشاورزی با ارزش بالا، لوازم الکترونیکی و تولید پیشرفته در پی دارد.

ورن سولومون می‌گوید: «ما خوشحالیم که کانادا با این فناوری جهان را رهبری می‌کند. ESC یک شرکت مبتکر و خلاق است و ما برای حمایت از مشتریان خود با فناوری جدید و امکانات پیشرو در محیط‌زیست به حرکت در این مسیر ادامه می‌دهیم.»

اورکلاک در واترلو، قصد دارد با استفاده از نانوپوشش‌ها، انقلابی در فرآیندهای صنعتی ایجاد کند.