ثبت پتنت ساخت نانوکامپوزیتی محافظت‌کننده از هواپیما در برابر رعد و برق

شرکت بریتانیایی هایدال با همکاری ایرباس، نانوکامپوزیتی تولید کرده که می‌تواند بدنه هواپیما را در برابر رعد و برق محافظت کند.

شرکت هایدال (Haydale) به‌عنوان بخشی از پروژه GraCELS-2 اقدام به ثبت پتنت مشترکی با ایرباس کرد.

با ثبت این پتنت، مالکیت معنوی فناوری که به‌صورت مشترک توسط هایدال و ایرباس ایجاد شده، محافظت می‌شود. این فناوری در قالب پروژه‌ای به نام GraCELS-2 توسعه یافته است.

براساس اطلاعاتی که توسط هایدال منتشر شده‌ است، پروژه GraCELS-2 برای تأیید این نکته طراحی شده که نشان دهد ترکیب گرافن عامل‌دار/پرکننده‌های دو بعدی می‌تواند منجر به تولید کامپوزیت‌هایی شود که عملکرد قابل توجهی دارند و در مقایسه با سیستم‌های کربنی/اپوکسی فعلی نیاز به مش مس کمتری دارند.

به گفته هایدال، نتیجه این پروژه، هر دو طرف را به تولید مواد تجاری برای کاربردها در سازه‌های هوافضا و سایر برنامه‌های در معرض صاعقه نزدیک می‌کند.

کیث برودبنت مدیر اجرایی هایدال گفت: «من مشتاقانه منتظر اضافه کردن این فناوری جدید به مستربچ عامل‌دار هستم که باعث بهبود بیشتر عملکرد این محصول می‌شود.»

وی افزود: «ما مشتاقانه منتظر بحث در مورد برنامه‌های کاربردی بالقوه این محصول با مشتریان فعلی و جدید هستیم مشتریانی که علاقه‌مند به دستیابی به مزایای زیست محیطی و کاهش هزینه هستند.»

شرکت هایدال پیش از این نیز روی توسعه کامپوزیت‌های مورد استفاده در صنعت هوا فضا کار کرده است. هایدال توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود وارد پروژه‌ای با حمایت و مدیریت برنامه بهره‌برداری فناوری ملی هوافضا (NATEP) شده بود تا کامپوزیت‌های نانویی برای صنعت هوایی تولید کند. خروجی آن پروژه نیز مورد استفاده شرکت ایرباس قرار گرفت.

هدایت الکتریکی گرافن می‌تواند موجب بهبود این کامپوزیت‌ها شود. هدف از این پروژه، توسعه رزین‌های اپوکسی رسانا بود که در آن‌ها از گرافن عامل‌دار استفاده شده‌ است. با افزودن الیاف کربنی به این کامپوزیت‌های تقویت شده با گرافن، کامپوزیتی ایجاد می‌شود که هم سبک و هم رسانا است. توسعه چنین کامپوزیت‌هایی منجر به ساخت هواپیماهای سبک‌تر و ارزان‌تر می‌شود که در آن از فلز کمتری استفاده شده‌ است؛ بنابراین، امکان تداخل میان این فلزات با دیگر اجزای هواپیما به حداقل می‌رسد.