شیشه هواپیما با پوشش نانومتری جهت جلوگیری از تشکیل بخار

شرکت «صاپا بشیر» اقدام به تولید شیشه‌های نانویی برای استفاده در هواپیماهای داخلی کرده است. هواپیماهای C۱۳۰، بوئینگ ۷۰۷، فوکر ۵۰، فوکر ۲۷ و فوکر ۱۰۰ از جمله هواپیماهایی هستند که از نانومحصولات این شرکت استفاده می‌کنند. صاپا بشیر در حال حاضر روی ساخت شیشه‌های نانویی برای استفاده در هواپیماهای ایرباس کار می‌کند.

یکی از مشکلات موجود در هواپیماهای تجاری، تولید و تأمین شیشه‌های هواپیما در بخش کابین خلبان و کابین مسافر است. این شیشه‌ها به دلیل طراحی پیچیده و پوشش‌های نانومتری تاکنون تنها توسط ۵ کشور در دنیا تولید می‌شدند. مواد مورد استفاده در طراحی و ساخت بخش‌های مختلف هواپیما مانند بدنه، ساختمان داخلی و شیشه‌های مورد استفاده در کابین خلبان و کابین مسافران خواص مشخصی را دارا هستند.با توجه به ارتفاع زیاد پرواز (حدود ۳۵۰۰۰ پا) و فشار پایین در این ارتفاع در مقایسه با سطح زمین، ساختار هواپیماها باید به گونه‌ای طراحی و مهندسی شوند که بتوانند هنگام پرواز فشار مناسب برای انسان را در کابین تأمین کنند. از این رو اختلافی میان فشار هوای داخل و خارج هواپیما به وجود می‌آید که حتی می‌تواند منجر به از هم پاشیدن اجزای آن شود. به عنوان یکی از بخش‌های مهم در طراحی هواپیما، شیشه‌ها باید به نوعی ساخته شود که با پرواز هواپیما در ارتفاع و قرارگیری در دماهای حتی زیر صفر، بتواند فشار وارده را تحمل کرده و ترک نخورد و نشکند.

جنس شیشه‌های کناری و جلوی هواپیما با توجه به میزان فشاری که تحمل می‌کنند، متفاوت است. از آنجا که شیشه جلوی هواپیما یا شیشه کابین خلبان فشار بیشتری را باید تحمل کند پنجره‌های کابین خلبان را همراه با ۳ الی ۵ لایه از جنس شیشه، آکریلیک، کربن، پلاستیک و موادی دیگر می‌سازند. این شیشه‌ها ساختاری شبیه شیشه‌های چندلایه و لمینت دارند و در صورت برخورد جسم خارجی (مثلاً پرندگان) خرد نمی‌شوند و ممکن است تنها ترک بردارند. تفاوت دیگری که شیشه‌های جلوی هواپیما با شیشه‌های کناری دارند، شفافیت شیشه و خنثی کردن نور خورشید است.

شفافیت شیشه‌های کابین خلبان باید طوری باشد تا خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از خواص مهم شیشه کابین خلبان عدم ایجاد بخار آب در سطح آن است، چرا که منجر به کاهش قدرت دید خلبان و امکان ایجاد خطر می‌شود. امروزه با اعمال برخی از پوشش‌های دارای اجزای نانومتری، می‌توان به ممانعت از ایجاد لایه بخار در سطح شیشه کابین خلبان کمک کرد. چنین پوشش‌هایی اثرات مخرب بر میزان عبور و یا پراکندگی نور برخورد کرده به شیشه هواپیما وارد نمی‌کنند.

شرکت صاپا بشیر توانسته است با استفاده از پوشش نانومتری شیشه هواپیما تولید نماید که این شیشه از تشکیل بخار جلوگیری می‌کند. براساس اطلاعات منتشر شده در حال حاضر هواپیمایی کارون، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی ایران ایر، هواپیمایی قشم، هواپیمایی وارش و هواپیمایی پویا از محصولات صاپا بشیر استفاده می‌کنند.