تدوین ۶ استاندارد ملی جدید در حوزه فناوری نانو آغاز شد

دومین جلسه کمیته برنامه‌ریزی تدوین استانداردهای فناوری نانو در سال ۱۴۰۰، روز یکشنبه ۷ شهریور و به منظور تصمیم‌‌گیری در خصوص تدوین استانداردهای ملی جدید با توجه به پیشنهادات ارائه شده به سازمان ملی استاندارد برگزار شد. در این جلسه کلیه استانداردهای پیشنهادی مطرح شد و توسط اعضای کمیته مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت عناوین پیشنهادی برای ۶ استاندارد تصویب شد.

در این جلسه که به صورت مجازی توسط سازمان ملی استاندارد تشکیل گردید، مدیر کل دفتر تدوین و جمعی از کارشناسان و نماینده ریاست سازمان ملی استاندارد، نمایندگان ستاد توسعه فناوری نانو و نمایندگانی از صنعت حضور داشتند.

عناوین استانداردهای مصوب کمیته برنامه‌ریزی به شرح زیر است:

 ۱ فناوری نانو – آنالیز اندازه ذرات به روش پراکندگی پرتو ایکس با زاویه کوچک (SAXS) – روش آزمون (منبع: ISO ۱۷۸۶۷:۲۰۲۰)

 ۲ فناوری نانو – اندازه‌گیری اندازه ذرات و توزیع شکل به وسیله میکروسکوپ الکترونی روبشی (منبع:ISO ۱۹۷۴۹:۲۰۲۱)

 ۳  نانومواد – تعیین کمی رهایش نانوشی از پودرهای ناشی از تولید هواسل‌ها (تجدیدنظر استاندارد ملی شماره ۱۷۱۴۹ با استفاده از ISO ۱۲۰۲۵:۲۰۲۱)

 ۴  فناوری نانو – نانو پوشش‌های سخت – ارزیابی مقاومت در برابر خراشیدگی و کندگی – روش‌های آزمون

 ۵  فناوری نانو – ارزیابی عملکرد سطوح چربی گریز – روش آزمون و تعیین مشخصات

 ۶  فناوری نانو – نانو پوشش‌های سخت – طبقه‌بندی و خواص – راهنما

لازم به ذکر است که طبق رویه سازمان ملی استاندارد، قبل از شروع به تدوین هر استاندارد ملی، عنوان و دبیر آن توسط سازمان ملی استاندارد تأیید می‌شود. برای این منظور کمیته‌ای با عنوان «کمیته برنامه‌ریزی» در حوزه تخصصی مرتبط با آن استاندارد تشکیل می‌شود که اعضای آن از کارشناسان و مدیرانی از سازمان ملی استاندارد، نمایندگان کمیته فنی متناظر مرتبط، کارشناسان فنی و تخصصی مرتبط با موضوع استاندارد تشکیل شده است. تصویب عنوان هر استاندارد، بر اساس شاخص هایی از قیبل: ارتباط تخصص و سابقه دبیر با موضوع استاندارد، نیازمندی‌های جامعه علمی و صنعتی کشور، ظرفیت‌های فنی و اقتصادی کشور، وجود منابع علمی و پژوهشی معتبر برای استاندارد و … انجام می‌شود.