تبدیل پسماند و زباله به نانومواد

محققان ایتالیایی روشی برای تبدیل پسماندها و زباله‌ها به نانومواد ارائه کردند. با این کار می‌توان با قیمت کم و با کمترین آسیب به محیط‌زیست، نانومواد تولید نمود.

امروزه از نانومواد در بسیاری از حوزه‌ها مانند نانوپزشکی، الکترونیک هوشمند، مهندسی، فناوری هوافضا، صنایع و محیط‌زیست استفاده می‌شود. با این حال، هزینه تولید بالای آن‌ها و محدودیت استفاده از منابع طبیعی، مانعی برای تولید انواع مختلف نانومواد است.

با توجه به کاهش منابع طبیعی برای تولید نانومواد، رشد شدید جمعیت جهان، تقاضای زیاد مصرف‌کنندگان و افزایش آلودگی محیط‌زیست به دلیل روش‌های سنتز نانومواد، لازم است که فناوری‌های جدیدی ابداع شود تا بتوان نانومواد کارآمدی را از ضایعات تولید کرد.

محققان دانشگاه صنعتی دله مارچ در ایتالیا توانستند روش جدیدی طراحی کنند که می‌تواند از پسماندهای معدنی (فلزی) و آلی برای تولید کلاس‌های مختلف نانومواد (نانوذرات، پلیمرها و نانوکامپوزیت‌ها) استفاده کند.

آنها ضمن نشان دادن اهمیت این رویکرد جدید، از ضایعات تیتانیوم و برگ‌های مرده گیاه برای تولید نانومواد کاربردی TiO2، پلیمر نانوسلولز و نانوکامپوزیت سلولز/اکسیدتیتانیوم استفاده کردند.

قیصر مقبول، از محققان این پروژه می‌گوید: «نشان دادن کارایی نانومواد تولید شده از زباله بسیار مهم است. نانومواد آماده شده ما با موفقیت در تصفیه فاضلاب برای حذف سریع آلاینده‌های آلی مورد آزمایش قرار گرفت. ما مشاهده کردیم که این نانومواد حتی اگر در غلظت بسیار کمی استفاده شوند، بسیار موثر هستند. هنگامی که ما در مورد محصولات سازگار با محیط‌زیست صحبت می کنیم، این جنبه بسیار مهم است.»

این روش نوآورانه فرصت‌های جدیدی را در اختیار دانشمندان و همچنین صنعت قرار می‌دهد تا از مواد زائد کم هزینه برای تولید نانومواد به شکلی مقرون به صرفه استفاده کنند. ضایعات فلزی مختلف مانند Al، Cu، Zn، Fe و غیره را می‌توان از طریق این روش پردازش کرد و می‌توان با این فناوری از پسماندها نانومواد تولید نمود و این نانومواد را برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار داد. این کار نه تنها هزینه تولید را کاهش می‌دهد بلکه منابع طبیعی را نیز حفظ می‌کند و روی کاهش آلودگی محیط‌زیست نیز تاثیرگذار است.