اهدا ۶ دستگاه نانویی به دانشگاه ملی تاجیکستان

۶ دستگاه نانویی ساخت ایران که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تولید شده در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به تاجیکستان به این کشور اهدا شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، که به‌دعوت رسمی رئیس‌جمهور تاجیکستان به‌عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگ‌های و به‌منظور شرکت در اجلاس سران این سازمان به این کشور سفر کرده است، شش دستگاه نانویی ساخت ایران را به دانشگاه ملی تاجیکستان اهدا کرد.

این دستگاه‌ها عبارت‌اند از :

۱) دستگاه الکتروریسی

۲) دستگاه اسپاترینگ

۳) انفجار الکتریکی سیم

۴) آسیاب سیاره‌ای

۵) اسپکتروفتومتر دو پرتو

۶) هموژنایزر آلتراسونیک

در واقع آنچه که به دانشگاه ملی تاجیکستان اهدا شده، «بسته آزمایشگاه نانو» است که شامل شش دستگاه نانویی است. دستگاه الکتروریسی امکان تولید الیاف با ضخامت نانویی را داشته که نمونه صنعتی و آزمایشگاهی این دستگاه ایرانی تاکنون به چین، تایلند، ترکیه و کره‌جنوبی صادر شده است. این دستگاه در تولید ماسک نانو در داخل کشور نقش بسیار پررنگی داشته است. دستگاه اسپاتریک یک دستگاه لایه‌نشانی با ضخامت نانو است که تاکنون به ۲۰ کشور جهان از جمله انگلستان، ایتالیا، کانادا و استرالیا صادر شده است. انفجار الکتریکی سیم یکی از دستگاه ساخت نانومواد است که می‌توان از آن برای تولید نانوپودرهای فلزی استفاده کرد. آسیاب سیاره‌ای نیز برای خردایش ذرات و تولید نانوذرات قابل استفاده است. طیف‌سنجی دوپرتویی نیز یکی از روش‌های پرکاربرد در مشخصه‌یابی و تعیین مشخصات مواد بوده که در حوزه‌هایی نظیر نفت و پتروشیمی قابل استفاده است. دستگاه هموژنایزر آلتراسونیک نیز یکی از دستگاه پایه آزمایشگاهی بوده که در صنعت نیز کاربرد دارد و از آن برای یکسان‌سازی و همگن کردن محلول‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه در بخش شوینده، تولید روغن حاوی نانوذرات و استخراج عصاره‌های گیاهی نقش مهمی دارد.