بهره‌گیری از فناوری‌ نانو برای مقابله با کرونا و آنفولانزا در فرودگاه اصلی فنلاند

این پوشش روی اهدافی مانند پیشخوان ورودی، ماشین‌آلات، درهای خروج و سرویس‌های بهداشتی پاشیده می‌شود. این پوشش برای مدت طولانی دوام می‌آورد، حتی اگر مبلمان…

این پوشش روی اهدافی مانند پیشخوان ورودی، ماشین‌آلات، درهای خروج و سرویس‌های بهداشتی پاشیده می‌شود. این پوشش برای مدت طولانی دوام می‌آورد، حتی اگر مبلمان چندین بار در روز پاک شود.

محلول نانوکسی از اوایل تابستان در این فرودگاه آزمایش شده‌ است و به لطف نتایج خوب، فیناویا تصمیم گرفته است که از سپتامبر ۲۰۲۱ استفاده از آن را آغاز کند.

سامی کیسکنن، از مدیران بخش توسعه فرودگاه هلسینکی می‌گوید: «ما به‌طور مداوم روش‌ها و محصولات جدید را دنبال می‌کنیم تا از سطح بالای بهداشت در فرودگاه اطمینان حاصل کنیم. این پوشش مبتنی بر فناوری‌ نانو که روی سطوح تماس و مبلمان اسپری می‌شود، تمیز نگه داشتن سطوح را آسان می‌کند. این پوشش با کمک نور و هوا عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد.»

اثربخشی این فناوری با تحقیقات در دانشگاه تامپره تأیید شده‌ است. این پوشش که در واقع یک فوتوکاتالیست است، می‌تواند ۹۸ درصد از عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌های آنفلوانزا را در دو ساعت از بین ببرد.

کیسکنن می‌افزاید: «در محیط فرودگاه، بسیار مهم است که مواد انتخاب شده به‌منظور استفاده روی سطح با دوام باشد، در عین حال تمیز کردن آن‌ها آسان بوده و در برابر آلودگی مقاوم باشند. ملزومات مربوط به نظافت کارآمد بخش‌های مختلف، در مرحله طراحی ترمینال در نظر گرفته شده‌ است. این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود فرودگاه دارای سطوح شیشه‌ای و فلزی زیادی باشد که به راحتی تمیز می‌شوند.»

در بررسی‌های بین‌المللی فرودگاه‌ها، فرودگاه هلسینکی بیش از ۲۰ سال است که رتبه‌های خوبی را از مسافران در مورد نظافت فرودگاه دریافت می‌کند. ACI، فیناویا را برای اقدامات فعال و موثر برای مقابله با کووید ۱۹ به رسمیت شناخته است. علاوه‌بر نظافت و ضدعفونی، فیناویا همچنین در حال انجام اقداماتی برای حرکت بدون تماس در اطراف پایانه است و هدف آن کاهش تماس فیزیکی در شرایط خدمات به مشتریان است.

نمونه‌هایی از این پیشرفت شامل باز شدن خودکار درها، خوانش گذرنامه و بلیط بدون تماس و پرداخت بدون تماس در مغازه‌ها و رستوران‌های فرودگاه است. مسافران همچنین می‌توانند تنها براساس شماره پلاک خودرو در پارکینگ فرودگاه تردد کنند.