نبرد حقوقی دو شرکت توسعه‌دهنده واکسن برای فناوری نانوذرات لیپیدی

شرکت اکیوتاس تراپیوتیکس (Acuitas Therapeutics)، پیشرو در توسعه نانوذرات لیپیدی (LNP)، به تازگی از شرکت کیورواک (Curevac) شکایت کرده است. این شکایت مربوط به توسعه واکسن‌های ضد کرونا می‌شود. ظاهرا در ثبت اختراع مربوط به یکی از فناوری‌هایی که به صورت مشترک میان این دو شرکت توسعه یافته، شرکت کیورواک نام دانشمندان شرکت اکیوتاس را درج نکرده است. این موضوع موجب شکایت این شرکت از کیورواک شده است.

اکیوتاس تراپیوتیکس گفت که کیورواک نام دانشمندان این شرکت را از برنامه‌های ثبت اختراع  فناوری نانوذرات لیپیدی مورد استفاده در واکسن‌های مبتنی بر RNA پس از همکاری برای توسعه این فناوری در طول بیماری کرونا حذف کرده است.

اکیوتاس تراپیوتیکس که پیش از این با شرکت‌هایی نظیر فایزر همکاری کرده، از دادگاه خواسته تا شرکت کیورواک را وادار به درج نام دانشمندان این شرکت در پتنت‌ها کند. در این میان شرکت‌های فایزر و بیونتک نیز از شرکت کیورواک شکایت کرده‌اند.

از سوی دیگر کیورواک در بیانیه‌ای اعلام کرد که مالکیت فکری ثبت شده با رعایت تمامی قوانین صورت گرفته و هیچ توافق‌نامه‌ای با اکیوتاس تراپیوتیکس در خصوص درج نام دانشمندان این شرکت نداشته است. این شرکت مدعی است که با جدیت در برابر این درخواست از خود دفاع خواهد کرد.

فناوری اختصاصی نانوذرات لیپیدی اکیوتاس تراپیوتیکس در واکسن‌های متعدد برای توسعه بالینی استفاده می‌شود. شرکت فایزر از mRNA برای تولید پروتئین سنبله استفاده کرده است. در این واکسن از RNA پیام‌رسان که mRNA خوانده می‌شود، استفاده شده ‌است. mRNA ماده ژنتیکی است که سلول‌های ما برای ساخت پروتئین، آن را به‌کار می‌گیرند. این ماده به‌شدت شکننده بوده و در صورت تزریق مستقیم به بدن توسط آنزیم‌های طبیعی از بین می‌روند. فایزر برای محافظت از واکسن خود، mRNA را درون ساختارهای نانوذرات لیپیدی قرار داده‌اند. پس از تزریق به بدن، ذرات واکسن به سلول‌ها وارد شده و mRNA آزاد می‌شود. سلول‌ها توالی ‌mRNA را می‌خوانند و پروتئین‌های سنبله می‌سازند. در انتهای کار، mRNA حاصل از واکسن توسط سلول از بین می‌رود و هیچ اثر دائمی باقی نمی‌ماند.