اگزوزوم به درمان ایدز در موش‌ها کمک می‌کند

محققان دانشگاه گریفیت و سیتی‌آوهوپ از روش جدیدی برای مسدود کردن HIV در موش‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها نشان دادند که اگزوزوم‌ها ابزار مناسبی برای مقابله با این ویروس هستند. محققان این پروژه پروتئین جدیدی ضد HIV ایجاد کرده‌اند که سطح HIV را در مغز استخوان، طحال و مغز موش‌ها کم کرده و از تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند. نتایج این تحقیق در Nature Communications منتشر شده‌ است.

تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که دانشمندان می‌توانند بخش‌هایی از نانوساختاری به نام اگزوزوم را مهندسی کنند تا محموله‌های درمانی را به نقاط دور از دسترس، از جمله سد تقریبا غیرقابل نفوذ خونی مغزی منتقل کنند.

این سیستم تحویل نوآورانه راه را برای آینده‌ای باز می‌کند که در آن می‌توان تصور کرد که اگزوزوم‌های مهندسی شده می‌توانند محموله‌ای را حمل کنند که یا بیماری‌های عفونی را سرکوب می‌کند یا مواد ژنتیکی را بازسازی می‌کند تا عوامل بیماری‌زا خنثی شوند.

پروفسور کوین موریس از دانشکده داروسازی و علوم پزشکی گریفیت می‌گوید: «این فناوری نوآورانه می‌تواند راهی مناسب برای ارائه درمان نه تنها برای HIV بلکه برای سایر بیماری‌ها، از جمله بیماری‌هایی که بر مغز تأثیر می‌گذارد، مانند آلزایمر و پارکینسون، باشد.»

ویروس نقص ایمنی انسانی به سلول‌هایی حمله می‌کند که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می‌کند و فرد را در برابر سایر عفونت‌ها و بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر می‌کند. بسیاری از محققان معتقدند که یکی از راه‌های درمان HIV «مسدود کردن و قفل کردن» بیماری در فرآیندی است که مانع از تکثیر ویروس شده و آن را در حالت خاموش قفل می‌کند.

پروفسور موریس گفت: «سرکوب‌کننده پروتئین ZPAMt HIV که ما توسعه داده‌ایم در نانوذرات اگزوزوم بسته‌بندی شده و می‌تواند وارد سلول‌هایی شود که HIV را به‌طور اپی ژنتیکی خاموش می‌کند. ما نشان دادیم که این نانوذرات می‌توانند به‌طور سیستماتیک بیان این پروتئین HIV را «مسدود و قفل» کنند. این اولین بار است که انسداد و قفل با موفقیت برای درمان HIV در بدن آن هم در مغز انجام می‌شود.»

HIV می‌تواند در حالت خفته وارد بدن انسان شود؛ از چشم سیستم ایمنی بدن پنهان شده و از درمان اجتناب کند و در ادامه دوباره فعال شود. پنهان شدن HIV در مغز به دلیل سد خونی مغزی، که مانع از ورود سموم و دارو به مغز می‌شود، بسیار مشکل است.

در حال حاضر، هیچ درمانی برای HIV وجود ندارد، بنابراین هنگامی‌که فردی به آن مبتلا شد، آن را مادام‌العمر خواهد داشت. براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تخمین زده می‌شود که ۱٫۱۹ میلیون نفر در آمریکا در پایان سال ۲۰۱۹ به ویروس HIV مبتلا شده باشند. طبق اعلام فدراسیون سازمان‌های ایدز استرالیا، در استرالیا در سال ۲۰۱۹، ۲۹٫۰۴۵ نفر مبتلا به HIV زندگی می‌کردند.