نانوذرات برای محافظت از حیوانات در برابر انگل‌های پوستی

محققان نانوحاملی ساختند که ترکیبات ضدانگل را می‌توان در آن قرار داد تا محافظت طولانی مدت در برابر انگل‌هایی نظیر شپش فراهم کند.

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی از دانشگاه لوئیزیانا، دانشگاه گوبکین و دانشگاه فدرال کازان، با استفاده از فناوری‌ نانو حشره‌کشی ساختند که می‌تواند پوست بدن را از گزند انگل‌هایی نظیر شپش محافظت کند.

فخرولین از دانشگاه فدرال کازان می‌گوید: «درمان حیوانات در بخش کشاورزی و دامداری که آلوده به انگل‌هایی مانند شپش و کک هستند یکی از چالش‌های اصلی دامپزشکی و کشاورزی است. درصورت هجوم دسته جمعی این انگل‌ها، اقدامات رایجی مانند جداسازی حیوانات آلوده یا استفاده مکرر از حشره‌کش‌ها همیشه موثر نیست. این روش‌ها محدود به زمان هستند و اثر درمانی کوتاه مدتی را ارائه می‌دهند. استفاده از حامل نانومقیاس معدنی به‌عنوان بخشی از فرمولاسیون درمانی برای کاربرد موضعی حشره‌کش‌ها ممکن است راه بهینه برای مقابله با این چالش باشد.»

هالوسیت، یک ماده معدنی لوله‌ای با اندازه نانومتری، به‌عنوان حامل دارو در این پروژه استفاده شد که قادر به ایجاد یک پوشش با دوام و یکنواخت روی سطح موی حیوانات بود.

دکتر فخرولین ادامه می‌دهد: «وارد کردن یک داروی حشره‌کش، پرمترین، در نانولوله‌های هالویزیت، میزان انتشار را کاهش می‌دهد و منجر به عوارض جانبی کمتر می‌شود.»

این مقاله نشان می‌دهد که پس از درمان نمونه‌های موی بز با نانوحامل‌های مبتنی بر هالوسیت، یک پوشش ضدآب روی سطح مو ایجاد شد که برای محافظت طولانی مدت در برابر انگل مناسب است.

وی می‌افزاید: «فعالیت طولانی مدت حشره‌کش نتیجه آزاد شدن تدریجی دارو از نانولوله‌ها است. فرمولاسیون براساس هالوسیت پس از شستن موهای حیوان با آب خواص محافظتی ضدانگلی خود را حفظ می‌کند. این پوشش کامپوزیتی پایدار و مقاوم در برابر آب، دوز مناسب دارو را فراهم می‌کند و برای محافظت طولانی مدت از حیوانات موثرتر است.»

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در Pharmaceuticalics منتشر شد.

نویسندگان همچنین ساختار موی کاپیبارا، بزرگترین جوندگان جهان بومی آمریکای جنوبی را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند که لایه مومی مانند روی سطح موی این حیوان نیمه آبزی، تشکیل یک پوشش متراکم‌تر و با دوام‌تر از هالویزیت نسبت به حیواناتی نظیر خوکچه هندی و بز را تسهیل می‌کند. موم به حفظ نانوذرات روی سطح موهای حیوان کمک می‌کند.

دکتر فخرولین می‌گوید: «ما اثرات سرکوب‌کننده این نانوحامل را بر نوعی انگل بز به نام Damalinia caprae از خانواده Trichodectidae مطالعه کردیم. در عین حال روش ما می‌تواند برای انواع دیگر شپش‌ها نیز موثر باشد، زیرا این انگل‌ها در مو زندگی می‌کنند. ما معتقدیم که این روش می‌تواند برای محافظت طولانی مدت از حیوان و ایجاد خواص ضدانگلی پایدار مورد استفاده قرار گیرد، به ویژه این که علاوه‌بر پرمترینف اگر سایر داروهای حشره‌کش نیز در این فرمولاسیون استفاده شود. همچنین می‌توان از این فناوری برای پیشگیری یا درمان شپش سر در انسان استفاده کرد.»