از خانم مهوش سیفی، بابت بیش از یک دهه فعالیت و تلاش در زمینه استانداردسازی فناوری نانو تقدیر شد

چهارشنبه ۲۱ مهرماه مقارن با روز جهانی استاندارد، با حضور تنی چند از اعضای گروه استاندارد و ارزیابی ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو از خانم مهندس مهوش سیفی تقدیر شد. این مراسم به منظور تقدیر از ایشان برای بیش از یک دهه فعالیت و تلاش در زمینه استانداردسازی فناوری نانو و همچنین تدوین کتابچه واژه‌نامه جامع فناوری نانو بود.

خانم مهندس سیفی، مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد در دوره‌های مختلف بود و سال‌ها ریاست کمیته فنی بین‌المللی استانداردهای اسناد و اطلاعات (ISO/TC۴۶) را بر عهده داشت. او پس از بازنشستگی از سازمان ملی استاندارد و طی سال‌های گذشته، به‌عنوان یکی از اعضای فعال کمیسیون فنی تدوین استاندارد و ویراستار تعداد زیادی از آن‌ها، نقش مهمی در تدوین ده‌ها استاندارد در حوزه فناوری‌ نانو داشته است.

کتابچه «واژه‌نامه جامع فناوری نانو» ماحصل بخشی از فعالیت‌های ایشان در حوزه استاندارد است. وی درباره این واژه‌نامه می‌گوید: «مدت‌ها در جلسات تدوین استاندارد با واژه‌های مختلف استاندارد روبرو می‌شدیم که استفاده از آن‌ها در استانداردها ضروری هستند. برحسب ضرورت این واژه‌ها را یادداشت می‌کردم که در نهایت ایده نگارش واژه‌نامه جامع فناوری‌ نانو شکل گرفت که در نهایت این کتاب نوشته شد.»

وی درباره اهمیت این واژه‌نامه می‌گوید: «استفاده از این واژه‌نامه در تدوین استاندارد سه مزیت با خود به همراه دارد. اول این که موجب یکپارچه شدن ادبیات و متون استاندارد می‌شود. دومین تاثیر این واژه‌نامه به ممانعت از ترجمه برحسب سلیقه‌ مربوط می‌شود و سومین مزیت آن جلوگیری از تفسیرهای مختلف واژه‌ها است.» به گفته مهندس سیفی این واژه‌نامه برای استفاده توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه بسیار مفید است، چرا که همین مزایا را برای جامعه دانشگاهی هم به همراه خواهد داشت و به یکپارچگی واژگان در کتاب‌ها، مقالات و ادبیات گفتگو در فضای دانشگاه کمک خواهد کرد.

واژه‌نامه فناوری‌ نانو مجموعه‌ای از واژگان به کار رفته در متون علمی، تخصصی و صنعتی حوزه فناوری‌ نانو است که در این مجموعه گردآوری شده است. این واژه‌‌نامه، شامل اصطلاحات و تعاریف مطرح شده در مجموعه ۱۵ استاندارد ملی منتشر شده در مورد واژگان است که ۱۳ استاندارد براساس استانداردهای ملی واژه‌نامه‌های فناوری‌ نانو بوده که در قسمت‌های مختلف و براساس موضوعات مختلف منتشر شده و دو استاندارد دیگر نیز که به آن اضافه شده است مربوط به اصطلاحات اندازه‌شناسی در فناوری‌ نانو (نانومترولوژی) و دیگری در مورد تعاریف شاخص‌های فناوری‌ نانو است.

در انتهای واژه‌نامه، فهرست الفبایی کل واژگان به فارسی و انگلیسی ارائه شده است. علاوه برآن در یک پیوست جداگانه تمامی واژگانی که در طی جلسات کمیسیون‌های فنی تدوین یک‌صد استاندارد ملی فناوری‌ نانو مورد بحث و بررسی قرار گرفته نیز ارائه شده است.

با توجه به اینکه اصطلاحات، تعاریف و مفاهیم ارائه شده در این واژه‌نامه براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی و با نظر متخصصان، صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه فناوری‌ نانو و هماهنگ با واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی است، این واژه‌نامه می‌تواند به‌عنوان یک مرجع رسمی برای به‌کارگیری زبانی یکسان و صحیح در متون تخصصی، علمی و صنعتی در کشور در حوزه نانو استفاده شود.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه اینترنتی واوک مراجعه نمایند.